content

Η ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ…

18.08.2016 |
18.08.2016
Γράφει: η Ειρήνη Τζελέπη, Συμβουλευτική Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, Pg.Dipl., MSc., City University, Λονδίνο, irini.tzelepi@yahoo.gr

Η πρώτη φορά της σεξουαλικής επαφής είναι σημαντικό να γίνεται όταν ο έφηβος ή η έφηβη νιώθουν έτοιμοι για αυτό γιατί η πρώτη σεξουαλική επαφή διεγείρει έντονα συναισθήματα τα οποία εάν ο έφηβος ή η έφηβη δεν είναι σε θέση να διαχειριστεί μπορεί να τον μπλοκάρουν και να παρεμποδίσουν την εξέλιξή του. Πρόκειται ουσιαστικά για έντονες αισθήσεις και σωματικές διεγέρσεις τις οποίες οι έφηβοι βιώνουν για πρώτη φορά και γίνονται ακόμη πιο δύσκολα διαχειρίσιμες όταν το ίδιο το σώμα δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως. Οι γνωστοί δηλαδή  φόβοι των ενηλίκων ότι, για παράδειγμα, μια πρώιμη σεξουαλική επαφή μπορεί να αποσπάσει την προσοχή των παιδιών από το σχολείο, να μην μπορούν να συγκεντρωθούν κλπ. έχει μια βάση καθώς πράγματι οι έφηβοι δεν είναι βέβαιο ότι μπορούν ακόμη να διαχειριστούν όλη αυτή την πρωτόγνωρη διέγερση και να «ηρεμήσουν» ή να «καθησυχάσουν» τον εαυτό τους έτσι όπως θα έκανε ένας ενήλικας.

Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι, κατά βάση, οι έφηβοι κάνουν σεξ (κι αυτό είναι φυσιολογικό) για ναρκισσιστικούς λόγους, δηλαδή αναζητούν περισσότερο μέσα από το καθρέφτισμα με τον άλλον και την επιτυχία ή αποτυχία την επιβεβαίωση της δικής τους σεξουαλικής επάρκειας. Εάν η εμπειρία αυτή λοιπόν γίνει πρώιμα, δεν είναι βέβαιο ότι ο έφηβος ή η έφηβη μπορεί να την διαχειριστεί συναισθηματικά, κυρίως εάν είναι αρνητική. Υπό αυτή την έννοια μπορεί μια αρνητική πρώτη εμπειρία να αρχίσει να απασχολεί σε υπερβολικό βαθμό το νέο άνθρωπο, να τον αναστατώσει καθώς δεν έχει ακόμη διαμορφώσει μια σταθερή εικόνα για τον εαυτό του, και έτσι να μην μπορεί να την διαχειριστεί για να μπορέσει να προχωρήσει στην εξέλιξή του.

Επίσης, είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι γονείς αλλά και τα παιδιά ότι πάντα έχει σημασία το γενικότερο πλαίσιο στο οποίο γίνεται κάτι. Και η πρώτη σεξουαλική επαφή είναι διαφορετικό εάν γίνει με μια φίλη, πιο ρομαντικά και συναισθηματικά, και διαφορετικά σε ένα πλαίσιο απρόσωπο, με έναν άνθρωπο μεγαλύτερης ηλικίας, επί πληρωμή κλπ.

Τέλος, εάν η πρώτη σεξουαλική επαφή γίνει πολύ νωρίς μπορεί ο έφηβος ή η έφηβη να μην έχουν προλάβει να ενημερωθούν επαρκώς για θέματα αντισύλληψης και τους κινδύνους σχετικά με σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα. Και η μη επαρκής ενημέρωση σε αυτούς τους τομείς μπορεί να φέρει δυσκολίες και αρνητικές εμπειρίες σε ορισμένες κατευθύνσεις.

Είναι λοιπόν σημαντικό να έχουμε στο μυαλό μας ότι ο έφηβος ή η έφηβη βρίσκεται σε μια πορεία εξελικτική και είναι σημαντικό η πορεία αυτή να συνεχίσει να προχωρά με ομαλούς ρυθμούς με τους οποίους μπορεί να αναπτύξει θετικά τον εαυτό του. Οι γονείς από τη μεριά τους είναι καλό να ενημερώνουν έγκαιρα και να συζητούν με τα παιδιά, καθώς έτσι τα προετοιμάζουν αλλά καλύπτουν επίσης κάποια κενά της περιέργειάς τους που μπορεί να αναζητήσουν να ανακαλύψουν από μόνα τους με τους δικούς τους τρόπους. Είναι σημαντικό να μεταφέρονται από τους ίδιους τους γονείς θετικές εικόνες και μηνύματα για τις ερωτικές σχέσεις και τη σεξουαλική επαφή καθώς οι ίδιοι αποτελούν όχι μόνο πρότυπο ταύτισης φύλου αλλά και σεξουαλικής οντότητας και πράξης. Ίσως αυτός είναι και ο πιο σίγουρος «δρόμος» για την ασφαλή προετοιμασία, ενημέρωση αλλά και ευτυχία του εφήβου στην πορεία της σεξουαλική του ζωής…