content

Η ψυχολογία των χρωμάτων

Παρά το γεγονός ότι τα χρώματα αποτελούν μια τόσο σημαντική παράμετρο στη ζωή μας, η αναζήτηση πιο εμπεριστατωμένων και επιστημονικών ερευνητικών εργασιών σχετικών με αυτό το θέμα έδειξε ότι ο αριθμός τους είναι πολύ μικρός. Αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι εμπλέκονται τόσοι υποκειμενικοί παράγοντες και εμπειρίες, κυρίως όμως σημαντικά διαπολιτισμικά στοιχεία και ιδιαιτερότητες, που καθιστούν μια πιο εμπεριστατωμένη μελέτη εξαιρετικά δύσκολη.
Είναι γεγονός όμως ότι τα χρώματα επηρεάζουν σημαντικά τη διάθεσή μας! Μια πρώτη σαφής ταξινόμηση αφορά τα θερμά χρώματα (κόκκινο, κίτρινο, πορτοκαλί κ.ά.) και τα ψυχρά χρώματα (πράσινο, μπλε, μωβ κ.ά.). Τα θερμά χρώματα διακινούν μέσα μας από αίσθημα άνεσης και ζεστασιάς έως επιθετικότητα ή θυμό. Τα ψυχρά χρώματα συνδέονται συχνά με ηρεμία αλλά και θλίψη. Οι επιλογές των χρωμάτων «αποκαλύπτουν» επίσης την ψυχική μας διάθεση και ασυνείδητα κομμάτια του εαυτού μας.
Το θέμα του χρώματος έχει βέβαια μελετηθεί εκτεταμένα στο χώρο του μάρκετινγκ και της διαφήμισης και υπάρχουν σημαντικές μελέτες σχετικά με την επήρεια των χρωμάτων σε διάφορους τομείς της αγοράς, όπως είναι, για παράδειγμα, το χρώμα ενός συγκεκριμένου προϊόντος, η συμπεριφορά του καταναλωτή, ο χρωματισμός του χώρου προώθησης κ.ά.
Ας δούμε όμως και ορισμένα άλλα παραδείγματα για τους τρόπους με τους οποίους το χρώμα μπορεί να επηρεάσει τη ζωή μας. Μπορεί να μας εκπλήξουν!
-Χάπια placebo σε ένα θερμό χρώμα είναι πιο αποτελεσματικά από αντίστοιχα χάπια βαμμένα με ένα πιο ψυχρό χρώμα.
-Η τοποθέτηση φώτων με μπλε φωτισμό στους δρόμους μιας περιοχής μειώνει την εγκληματικότητα στη συγκεκριμένη περιοχή.
-Η θερμοκρασία του περιβάλλοντος παίζει έναν ρόλο στην επιλογή των χρωμάτων: Οι άνθρωποι που ζεσταίνονται προτιμούν τα πιο ψυχρά χρώματα, ενώ εκείνοι που κρυώνουν τα πιο θερμά χρώματα.
-Σε μια πρόσφατη ερευνητική εργασία αναφέρεται ότι το χρώμα κόκκινο κάνει τους ανθρώπους να αντιδρούν με μεγαλύτερη ταχύτητα και δυναμική, γεγονός το οποίο μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιμο κατά τη διεξαγωγή και διάρκεια αθλητικών δραστηριοτήτων.
-Σε μια ερευνητική μελέτη ιστορικής αναδρομής σημειώθηκε ότι οι αθλητικές ομάδες που είχαν κατά κανόνα στολή σε μαύρο χρώμα λάμβαναν πιο συχνά πέναλτι και το κοινό απέδιδε πιο αρνητικά χαρακτηριστικά σε ένα παίκτη που φορούσε στολή σε μαύρο χρώμα.