ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

content
psychologynnet.gr

Γιατί φοβάμαι τα αεροπορικά ταξίδια;

Το ταξίδι με το αεροπλάνο δημιουργεί μια αίσθηση απώλειας ελέγχου γεγονός που κάνει πολλούς ανθρώπους να νιώθουν πολύ ευάλωτοι και αβοήθητοι. Παράλληλα, οι ίδιοι δεν γνωρίζουν σημαντικές πληροφορίες σχετικά με το πώς λειτουργεί ένα αεροσκάφος, πώς στέκεται στον αέρα και δεν πέφτει, τι σημαίνουν οι διάφοροι θόρυβοι κατά τη διάρκεια της πτήσης με αποτέλεσμα τις περισσότερες φορές να ανησυχούν χωρίς λόγο. Παράλληλα, πραγματοποιείται σε έναν κλειστό χώρο από τον οποίο δεν υπάρχει καμία διέξοδος διαφυγής. Η αίσθηση αυτή σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να αγγίζει βασικά χαρακτηριστικά της κλειστοφοβίας. Σε αυτό τον κλειστό χώρο επίσης το άτομο βρίσκεται «εγκλωβισμένο» αλλά «πολύ κοντά» με άτομα που δεν γνωρίζει και δεν εμπιστεύεται. Τέλος, ένα ποσοστό ανθρώπων νιώθει πανικό στην αίσθηση ότι βρίσκεται τόσο ψηλά και τόσο μακριά από δικούς του ανθρώπους, ενώ αν ταξιδεύει με ένα άτομο που γνωρίζει τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα. Γεγονότα όπως αεροπορικά δυστυχήματα, τρομοκρατικές επιθέσεις κλπ. επιδεινώνουν το φόβο για το αεροπλάνο ο οποίος μπορεί να αποτελέσει σημαντικό εμπόδιο για ανθρώπους που θέλουν να κάνουν ταξίδια καθώς και για εκείνους που για επαγγελματικούς λόγους υποχρεούνται να ταξιδεύουν.

content
psychologynnet.gr

Πώς μπορώ να αντιμετωπίσω καλύτερα το στρες;

Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο διαχείρισης του στρες & του άγχους είναι, όπως και σε όλες τις περιπτώσεις ψυχικών δυσκολιών, η συνειδητοποίηση της κατάστασης στην οποία βρισκόμαστε. Κανένα είδος διαχείρισης και αντιμετώπισης δεν μπορεί να εκκινήσει αν δεν συνειδητοποιήσει κανείς ότι νιώθει άγχος ή ότι το στρες τον έχει καταβάλλει. Όσο και αν φαίνεται παράδοξο, πολλοί άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν ότι το συναίσθημά τους, οι πράξεις τους, οι κινήσεις τους κ.ά. υποδηλώνουν άγχος. Θεωρούν «φυσικό» να τελούν υπό πολύ έντονους ρυθμούς, υπό πολύ υψηλές απαιτήσεις, να σκέφτονται αρνητικά ή καταστροφολογικά. Εάν λοιπόν συνειδητοποιήσουμε ότι έχει διαταραχθεί αυτό το σημείο ισορροπίας, τότε είναι επίσης σημαντικό να παρατηρήσουμε τον τρόπο με τον οποίο μας συμβαίνει αυτό: πώς νιώθουμε, πότε συμβαίνει, με ποιες αφορμές, με ποιους τρόπους εκδηλώνονται τα σημάδια του άγχους. Νιώθουμε γενικά μια ένταση που διαχέεται παντού σωματικά και ψυχικά, ή η ένταση εντοπίζεται σε μια πιο συγκεκριμένη συμπεριφορά, για παράδειγμα, μιλάμε πολύ ή κάνουμε νευρικές κινήσεις κοκ. Η παρατήρηση επιφέρει και την καλύτερη διαχείριση του στρες καταρχήν γιατί είμαστε πιο ψύχραιμοι να αντιμετωπίσουμε την έντασή μας. Επίσης, έτσι δεν επιτείνονται και οι αρνητικές και καταστροφολογικές σκέψεις και δεν επέρχεται πανικός που είναι ανεξέλεγκτος και τα συμπτώματα δεν ξεπερνούν μια συγκεκριμένη εμβέλεια. Τέλος, μπορούμε να εντοπίσουμε από πού ξεκίνησε η ένταση αλλά και να δούμε τι μπορεί να μας βοηθήσει εκείνη τη στιγμή (το να μιλήσουμε σε κάποιον, η σωματική εκτόνωση κ.ά.).

content
psychologynnet.gr

«Δεν τρώω για να πίνω και να μην παχαίνω!»

Αποτελεί μια νέα διαδεδομένη συνήθεια, η drunkorexia όπως αποκαλείται υπό την αγγλική ορολογία, το να αποφεύγει κανείς τα γεύματα της ημέρας και γενικότερα το να μην τρώει προκειμένου να μπορέσει να καταναλώσει αλκοόλ το βράδυ αποφεύγοντας τις περιττές θερμίδες. Στην ουσία γίνεται προσπάθεια να εξοικονομηθούν την ημέρα θερμίδες για να καταναλωθούν το βράδυ μέσω του αλκοόλ. Επιπροσθέτως επιδιώκεται η μέθη πιο γρήγορα και με μειωμένο κόστος. Ωστόσο, η αντικατάσταση των θερμίδων του φαγητού με αυτές του αλκοόλ δεν αποτελεί σωστή στρατηγική καθώς η κατανάλωση αλκοόλ προσδίδει ‘κενές θερμίδες’ συνεπώς δεν έχει διατροφική χρησιμότητα. Η συμπεριφορά αυτή παρατηρείται πιο έντονα σε γυναίκες και σε άτομα νεαρής ηλικίας και βέβαια επιφυλάσσει πολλούς κινδύνους για την υγεία.

content
psychologynnet.gr

Όταν η υγιεινή διατροφή γίνεται εμμονή…

Είναι γεγονός ότι πρόκειται για μια νέα διαγνωστική κατηγορία ψυχικής διαταραχής, την ψυχογενή ορθορεξία, που αφορά την υπερβολική ενασχόληση με το είδος και την ποιότητα των τροφών ή, πιο συγκεκριμένα, την εμμονή με την κατανάλωση τροφών που χαρακτηρίζονται υγιεινές. Στη διεθνή βιβλιογραφία ο όρος αναφέρεται ως «orthorexia», κατ’ αντιστοιχία με τον ελληνικό, προερχόμενος από τις λέξεις «ορθός» και «όρεξη».
Το άτομο που εκδηλώνει τα χαρακτηριστικά της ψυχογενούς ορθορεξίας αποφεύγει συστηματικά την κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν λιπαρά, ζάχαρη, αλάτι, συντηρητικά, προσθετικά, χρωστικές και οτιδήποτε θεωρεί μη υγιεινό, όπως είναι τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης. Αντιθέτως, καταναλώνει κυρίως τρόφιμα βιολογικής προέλευσης ή οργανικά και προτιμά τα ωμά τρόφιμα από τα μαγειρεμένα. Συνήθως, τα τρόφιμα που δεν επιλέγει να καταναλώσει τα κατατάσσει ως «επικίνδυνα». Ακόμη και σε περιπτώσεις έντονης πείνας προτιμά τη μη κατανάλωση φαγητού από την κατανάλωση κάποιου τροφίμου που θεωρεί «επικίνδυνο». Γενικά, σχεδιάζει τα γεύματά του και τις σχετικές επιλογές του αρκετές μέρες πριν. Συχνή είναι επίσης η έντονη ενασχόληση με τον τρόπο καθαρισμού ή και μαγειρικής ενός τροφίμου και, συχνά, σε κοινωνικές συναναστροφές μπορεί να φέρει τα δικά του τρόφιμα που έχουν πλυθεί ή μαγειρευτεί με τον τρόπο που εγκρίνει ο ίδιος. Με αυτό τον τρόπο συχνά διαταράσσονται οι προσωπικές σχέσεις και οι κοινωνικές συναναστροφές.