ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

content
psychologynnet.gr

Στην παραλία…

Στην παραλία νιώθει κανείς διαφορετικά με τον εαυτό του αλλά και με τους άλλους γύρω του. Πιο χαλαρά, πιο ελεύθερα, μιλά στον ενικό στους διπλανούς του σαν να ήταν φίλοι από χρόνια. Οι σχέσεις ισχύος μεταβάλλονται. Δεν έχει πια σημασία το επάγγελμα, η κοινωνική θέση, το εισόδημα. Οι αξίες που οδηγούν σε κοινωνική αναγνώριση είναι πολύ διαφορετικές από της καθημερινότητας.
Η παραλία έχει και τους δικούς της άγραφους νόμους. Ο καθένας έχει στη διάθεσή του έναν «προσωπικό χώρο» στον οποίο λειτουργεί ανεξάρτητα, ενώ παράλληλα ελέγχει αλλά και ελέγχεται από τους «γείτονες», τα άτομα στις διπλανές ξαπλώστρες ή ομπρέλες. Όλοι αισθάνονται μέλη ενός ευρύτερου συνόλου που οριοθετείται από τις ομπρέλες, τις ψάθες κλπ. της συγκεκριμένης παραλίας. Οι ψάθες, μάλιστα, μιλούν από μόνες του! Εύκολα διακρίνει κανείς τη σχέση που υφίσταται μεταξύ δύο ή περισσότερων λουομένων από την απόσταση που χωρίζει τις ψάθες ή τις ομπρέλες τους.
Και, βέβαια, στην παραλία μπορεί κανείς να κοιτάζει ανηλεώς τους άλλους γύρω του αλλά και να τον κοιτάζουν επίσης. Ο χώρος θεωρείται «ουδέτερος» και η άμεση οπτική επαφή όχι μόνο δεν παρεξηγείται αλλά και αποτελεί μέρος των κανόνων του συγκεκριμένου χώρου. Ο καθένας κάθεται όπως θέλει, ντύνεται ή γδύνεται με όποιον τρόπο θέλει, κάτι το οποίο δεν επιτρέπεται εύκολα σε οποιοδήποτε άλλο κοινωνικό πλαίσιο. Κάποιοι περιορισμοί βέβαια πάντα υπεισέρχονται γιατί, ακόμη και στην παραλία, δεν μπορεί κανείς να κοιτά επίμονα οποιοδήποτε σημείο του σώματος των άλλων.
Το κλίμα αυτό είναι βέβαια διεγερτικό, για αυτό και η σεξουαλική ελευθεριότητα και ο ερωτισμός είναι πάντα πολύ πιο ελεύθερα στην παραλία. Υπάρχουν όμως και άνθρωποι που απειλούνται από αυτή την εξωστρέφεια που επιβάλλει η παραλία και τη βιώνουν ως «εισβολή». Τελικά, όμως, πάντα οι άνθρωποι με κοινά ενδιαφέροντα και επιθυμίες καταλήγουν να συχνάζουν στις ίδιες παραλίες. Κάθε παραλία έχει τη φιλοσοφία της…

content
psychologynnet.gr

Τι είναι οι παραπραξίες;

Οι παραπραξίες αποτελούν έναν όρο της ψυχανάλυσης και αφορούν μικρά λάθη της συμπεριφοράς μας, όπως είναι οι παραδρομές της γλώσσας, η λησμοσύνη γνωστών ονομάτων, η τοποθέτηση αντικειμένων σε λάθος μέρος κοκ., που φαίνονται εκ πρώτης όψεως αθώα ή τυχαία, συχνά όμως υποδηλώνουν τα ασυνείδητα αισθήματά μας, τις σκέψεις, τις συγκρούσεις, τις επιθυμίες μας κλπ., για πρόσωπα ή καταστάσεις που μας έχουν ενοχλήσει. Πόσες φορές δεν έχει τύχει να ξεχάσουμε τα γενέθλια ενός φίλου, να «χάσουμε» το δώρο που μας χάρισε ένα αγαπημένο πρόσωπο, να μην παρευρεθούμε σε μια εκδήλωση επειδή ξεχάσαμε τη συγκεκριμένη ημερομηνία; Είναι γεγονός ότι πολλές φορές δεν συνειδητοποιούμε ή δεν θέλουμε να παραδεχτούμε τα συναισθήματά μας, ότι κάτι μας ενόχλησε, μας θύμωσε, μας πλήγωσε με ιδιαίτερο τρόπο. Απωθούμε τα συναισθήματά μας αλλά, τελικά, και αυτά «διαφεύγουν» μέσω των παραδρομών από τον έλεγχό μας.

content
psychologynnet.gr

Τι είναι η δραματοθεραπεία;

Η Δραματοθεραπεία αποτελεί μια ψυχοθεραπευτική προσέγγιση που χρησιμοποιεί το δράμα και την εγγενή δραματουργική ικανότητα του ανθρώπου ως βασικά εργαλεία διερεύνησης των αναγκών του αλλά και δημιουργίας μιας διορθωτικής εμπειρίας. Μέσα από τη δραματοποίηση ο θεραπευόμενος μπορεί να «δει» και να παρατηρήσει ένα θέμα ή ένα πρόβλημα που συζητείται στην ομάδα από μια απόσταση ασφαλείας και να εντοπίσει ευκολότερα εναλλακτικές λύσεις για τον ίδιο αλλά και για τους άλλους συμμετέχοντες στην ομάδα. Παράλληλα έχει τη δυνατότητα να «παίξει» και να λειτουργήσει δημιουργικά και καλλιτεχνικά, στοιχεία τα οποία απουσιάζουν από την καθημερινότητά του που επικεντρώνεται συνήθως στα προβλήματα που τον απασχολούν. Μέσα από το παιχνίδι, τον αυθορμητισμό και τη δημιουργικότητα μπορεί να νιώσει ότι ανακαλύπτει και «επαναπλάθει» τον εαυτό του.
Η Δραματοθεραπεία λειτουργεί ατομικά και ομαδικά και εντάσσεται στις θεραπείες μέσω Τέχνης.

content
psychologynnet.gr

Οι συναισθηματικοί παράγοντες επηρεάζουν τη μνήμη;

Οι συναισθηματικοί παράγοντες επηρεάζουν τη μνημονική ικανότητα με τους ακόλουθους τρόπους:
α.Επανάληψη: Οι άνθρωποι σκέφτονται περισσότερο τις συναισθηματικά φορτισμένες καταστάσεις, θετικές ή αρνητικές. Έτσι τις επαναλαμβάνουν αλλά και τις οργανώνουν καλύτερα στο μυαλό τους, γι’ αυτό και τις θυμούνται καλύτερα.
β.Παρεμβολή: Τα αρνητικά συναισθήματα (π.χ. το άγχος των εξετάσεων) παρεμβάλλονται και παρεμποδίζουν τη διαδικασία ανάκτησης πληροφοριών από τη μνήμη.
γ.Πλαίσιο: Η μνημονική ικανότητα επηρεάζεται από συναισθηματικούς παράγοντες που αφορούν το πλαίσιο κωδικοποίησης και ανάκτησης μιας πληροφορίας. Για παράδειγμα, η επίσκεψη σε ένα χώρο ιδιαίτερης συναισθηματικής αξίας μπορεί να ανασύρει μνήμες που δεν συνειδητοποιούσαμε ότι είχαμε.
δ.Απώθηση: Οι αναμνήσεις που προκαλούν έντονο άγχος απωθούνται και ανέρχονται στη μνήμη μόνο σε περίπτωση αναβίωσης μιας παρόμοιας τραυματικής κατάστασης.