ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

content
psychologynnet.gr

Η ψυχολογία των χρωμάτων

Παρά το γεγονός ότι τα χρώματα αποτελούν μια τόσο σημαντική παράμετρο στη ζωή μας, η αναζήτηση πιο εμπεριστατωμένων και επιστημονικών ερευνητικών εργασιών σχετικών με αυτό το θέμα έδειξε ότι ο αριθμός τους είναι πολύ μικρός. Αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι εμπλέκονται τόσοι υποκειμενικοί παράγοντες και εμπειρίες, κυρίως όμως σημαντικά διαπολιτισμικά στοιχεία και ιδιαιτερότητες, που καθιστούν μια πιο εμπεριστατωμένη μελέτη εξαιρετικά δύσκολη.
Είναι γεγονός όμως ότι τα χρώματα επηρεάζουν σημαντικά τη διάθεσή μας! Μια πρώτη σαφής ταξινόμηση αφορά τα θερμά χρώματα (κόκκινο, κίτρινο, πορτοκαλί κ.ά.) και τα ψυχρά χρώματα (πράσινο, μπλε, μωβ κ.ά.). Τα θερμά χρώματα διακινούν μέσα μας από αίσθημα άνεσης και ζεστασιάς έως επιθετικότητα ή θυμό. Τα ψυχρά χρώματα συνδέονται συχνά με ηρεμία αλλά και θλίψη. Οι επιλογές των χρωμάτων «αποκαλύπτουν» επίσης την ψυχική μας διάθεση και ασυνείδητα κομμάτια του εαυτού μας.
Το θέμα του χρώματος έχει βέβαια μελετηθεί εκτεταμένα στο χώρο του μάρκετινγκ και της διαφήμισης και υπάρχουν σημαντικές μελέτες σχετικά με την επήρεια των χρωμάτων σε διάφορους τομείς της αγοράς, όπως είναι, για παράδειγμα, το χρώμα ενός συγκεκριμένου προϊόντος, η συμπεριφορά του καταναλωτή, ο χρωματισμός του χώρου προώθησης κ.ά.
Ας δούμε όμως και ορισμένα άλλα παραδείγματα για τους τρόπους με τους οποίους το χρώμα μπορεί να επηρεάσει τη ζωή μας. Μπορεί να μας εκπλήξουν!
-Χάπια placebo σε ένα θερμό χρώμα είναι πιο αποτελεσματικά από αντίστοιχα χάπια βαμμένα με ένα πιο ψυχρό χρώμα.
-Η τοποθέτηση φώτων με μπλε φωτισμό στους δρόμους μιας περιοχής μειώνει την εγκληματικότητα στη συγκεκριμένη περιοχή.
-Η θερμοκρασία του περιβάλλοντος παίζει έναν ρόλο στην επιλογή των χρωμάτων: Οι άνθρωποι που ζεσταίνονται προτιμούν τα πιο ψυχρά χρώματα, ενώ εκείνοι που κρυώνουν τα πιο θερμά χρώματα.
-Σε μια πρόσφατη ερευνητική εργασία αναφέρεται ότι το χρώμα κόκκινο κάνει τους ανθρώπους να αντιδρούν με μεγαλύτερη ταχύτητα και δυναμική, γεγονός το οποίο μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιμο κατά τη διεξαγωγή και διάρκεια αθλητικών δραστηριοτήτων.
-Σε μια ερευνητική μελέτη ιστορικής αναδρομής σημειώθηκε ότι οι αθλητικές ομάδες που είχαν κατά κανόνα στολή σε μαύρο χρώμα λάμβαναν πιο συχνά πέναλτι και το κοινό απέδιδε πιο αρνητικά χαρακτηριστικά σε ένα παίκτη που φορούσε στολή σε μαύρο χρώμα.

content
psychologynnet.gr

Feedback

To feedback (ανατροφοδότηση) μιας συνομιλίας καθίσταται εξαιρετικά σημαντικό, ιδιαίτερα στις διαπροσωπικές σχέσεις στις οποίες όλοι προσπαθούμε να συνεννοηθούμε, να επιτύχουμε ανθρώπινη επαφή, συναισθηματική επικοινωνία και να πάρουμε σωστές αποφάσεις. Πώς «δίνουμε» ή «παίρνουμε» feedback αποτελεσματικά, δίχως παρανοήσεις και ανεπιθύμητες επιπλοκές; Γιατί και η απόδοση αρνητικού feedback μπορεί να αποβεί μοιραία και να χαθούν περισσότερα από όσα κερδίζονται. Το κλειδί της αποτελεσματικότητας έγκειται βέβαια στη βασική ικανότητα της ενσυναίσθησης, της δυνατότητας να μπαίνουμε στη θέση του άλλου και να συναισθανόμαστε το αντίκτυπο των λεγομένων μας στην ψυχική του διάθεση, την ικανότητα να διατυπώνουμε πάντα ξεκάθαρα αυτό που επιθυμούμε όντας σε επαφή με τη συναισθηματική διάθεση του συνομιλητή. Έτσι χτίζεται μια υγιής και επιτυχημένη επικοινωνία. Είναι πάντοτε σημαντική η επανάληψη της ανατροφοδότησης σε μια συνομιλία έτσι ώστε να διατηρείται η επαφή με το συνομιλητή και να προλαμβάνονται οι παρανοήσεις. Ακόμη και η αρνητική κριτική ακούγεται σταδιακά πιο εύκολα από τον άλλον και απενοχοποιείται χάνοντας τη «βαριά» σημασία της. Τέλος, επαναφέρουμε πάντα το πρόβλημα προς συζήτηση σε σύντομο χρονικό διάστημα.

content
psychologynnet.gr

Γιατί κουτσομπολεύει τόσο πολύ;

Σε πολλές περιπτώσεις το μέτρο χάνεται και μπορεί κάποιος να κουτσομπολεύει σε υπερβολικό βαθμό ή μόλις αρχίζει να μιλά να ξεστομίζει και ένα σχόλιο για τη ζωή των άλλων. Το άτομο που κουτσομπολεύει διαρκώς δεν έχει σίγουρα την ηρεμία, την αντοχή ή και την ψυχική εκείνη ισορροπία που χρειάζεται για να εστιάσει στον εαυτό του και τη δική του ζωή. Μπορεί επίσης η δική του ζωή να του φαίνεται βαρετή και να αποκτά περισσότερο ενδιαφέρον μέσα από τη ζωή των άλλων. Τα πολλά και συχνά κακόβουλα σχόλια για τους άλλους υποδεικνύουν βέβαια συσσωρευμένο θυμό, απογοήτευση αλλά και ζηλόφθονη σχέση με τους άλλους ανθρώπους που μπορεί να
τα έχουν καταφέρει καλύτερα και να φαίνονται πιο ικανοποιημένοι στη ζωή τους. Σίγουρα, πάντως, και εδώ πρόκειται για μια προβολή των δυσάρεστων πλευρών και συναισθημάτων μας στους άλλους. Κουτσομπολεύοντας, προβάλλουμε τα δυσάρεστα συναισθήματά μας στους άλλους και φαίνονται εκείνοι ότι είναι λάθος, κακοί κοκ.

content
psychologynnet.gr

Η αναβλητικότητα

Η αναβλητικότητα μπορεί να έχει πολλές ερμηνείες για αυτό και κάθε περίπτωση πρέπει να εξετάζεται ξεχωριστά:
-Αυτό που συμβαίνει κυρίως είναι ότι τα άτομα αναβάλλουν κάτι που τους προκαλεί άγχος, φόβο, ανησυχία και προσπαθούν, με αυτό τον τρόπο, να μην έρθουν σε επαφή με αυτό. Συχνά, επίσης, χαρακτηρίζει άτομα τα οποία έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και φόβο για την κριτική των άλλων.
-Αναβλητικότητα εκδηλώνεται και όταν δεν μας αρέσει να κάνουμε κάτι ή όταν το κίνητρό μας είναι χαμηλό.
-Η αναβλητικότητα συχνά έχει να κάνει με την αντίληψη του χρόνου και της διαχείρισής του: «πόσο χρόνο έχω ακόμη;», «προλαβαίνω;».
-Πολλά άτομα, όσο και αν φαίνεται παράδοξο, αφήνουν να κάνουν κάτι την τελευταία στιγμή γιατί έτσι, λόγω της έντασης και του άγχους, γίνεται για αυτούς πιο ενδιαφέρον και το «απολαμβάνουν» περισσότερο.
-Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στις περιπτώσεις της παθητικής επιθετικότητας στις οποίες το άτομο αναβάλλει προκειμένου να δημιουργήσει εκνευρισμό, ένταση, από πείσμα, εκδίκηση κοκ. Πρόκειται για τις περιπτώσεις εκείνες που ο ένας θέλει κυριολεκτικά «να σκάσει» τον άλλο.