ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

content
psychologynnet.gr

Ήταν απλά μια σύμπτωση;

Συμβαίνουν συχνά γεγονότα στη ζωή μας που τα θεωρούμε τρομερή σύμπτωση και κυριολεκτικά μας εκπλήσσουν. Σαν να πιστεύουμε ότι υπάρχει μια «άλλη», έξω από εμάς δύναμη, που καθορίζει τη ροή και τα γεγονότα της ζωής. Επιστημονικές μελέτες αναφέρουν ότι στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό οφείλεται στην επιλεκτική μας μνήμη που εστιάζει και θυμάται επιλεκτικά τη μια φορά, για παράδειγμα, που χτύπησε το τηλέφωνο ακριβώς τη στιγμή που σκεφτόμασταν κι εμείς το ίδιο. Ή, στην ανάγκη του ανθρώπου να δημιουργεί διασυνδέσεις και να συνδέει με μια σχέση αιτίας αποτελέσματος τα πάντα γύρω του προκειμένου να νιώσει ότι ελέγχει το φόβο του για το μέλλον. Συχνά αναφέρεται ότι εκλείπουν και οι γνώσεις στατιστικής που θα μας υποδείκνυαν ότι πολλά συμβάντα είναι πολύ πιο πιθανά σε ένα συγκεκριμένο δείγμα πληθυσμού από ό, τι εμείς πιστεύουμε. Η ψυχολογική ερμηνεία όμως των συμπτώσεων στηρίζεται στη λειτουργία του ασυνειδήτου βάσει του οποίου εμείς οι ίδιοι, βάσει των ασυνείδητων επιθυμιών μας, χαράσσουμε τις συμπτώσεις της ζωής μας. Πολλά γεγονότα μπορεί να μην συμβαίνουν «ξαφνικά» και συμπτωματικά, αλλά τη στιγμή που εμείς ήμασταν ψυχολογικά έτοιμοι για αυτά και οι επιθυμία μας ήταν πιο ξεκάθαρη. Η θεώρηση αυτή όμως επιφέρει ευθύνη σε εμάς τους ίδιους για αυτό και δεν είναι ιδιαίτερα αποδεκτή. Είναι όμως γεγονός ότι εμείς οι ίδιοι δημιουργούμε τις συμπτώσεις της ζωής μας.

content
psychologynnet.gr

Διαβατήριες τελετουργίες (rites of passage)

Με τον όρο διαβατήριες τελετουργίες εννοούνται εκείνες οι ιδιαίτερες τελετoυργίες που υπονοούν ή συνδέονται με κάποιο είδος μετάβασης και συνήθως περιέχουν συμβολικό υπόστρωμα. Η γέννηση, η ενηλικίωση, ο γάμος, η ταφή είναι χαρακτηριστικά είδη διαβατήριας τελετής με ανάλογο συμβολικό περιεχόμενο (Κ. Καλογερόπουλος).
Οι διαβατήριες τελετουργίες συνήθως χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: i. τελετουργίες χωρισμού/ αποχωρισμού (π.χ. κηδείες), ii. τελετουργίες μετάβασης (π.χ. εγκυμοσύνη), iii. τελετουργίες ένταξης/ ενσωμάτωσης (π.χ. γάμος). Είναι όμως σημαντικό να παρατηρήσουμε ότι και κάθε διαβατήρια τελετουργία εμπεριέχει αυτά τα τρία στάδια, δηλαδή: αποχωρισμό, μετάβαση, ενσωμάτωση, χωρίς βέβαια πάντα το καθένα από αυτά να έχει την ίδια σημασία ή να απαιτεί την ίδια επεξεργασία σε κάθε τελετουργία. Ένα παράδειγμα στο οποίο μπορούμε να διακρίνουμε τα τρία αυτά στάδια είναι ο στρατός: Το άτομο αρχικά αποχαιρετά/ αποχωρίζεται την πολιτική του ζωή (αποχωρισμός). Στη συνέχεια περνά στο στάδιο της εκπαίδευσης στο οποίο έχουν ενσωματωθεί τα στοιχεία που θα επιφέρουν την αλλαγή (μετάβαση). Τέλος, αφού έχει δεχτεί αυτή τη διαδικασία αλλαγής/ μετάβασης ακολουθεί το στάδιο της (ενσωμάτωσης) και πάλι στην κοινωνία.

content
psychologynnet.gr

Τι είναι ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός;

Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός (ΕΠ) αποτελεί μια διαδικασία που στοχεύει καταρχήν στη διερεύνηση της προσωπικότητας, των κλίσεων, των ικανοτήτων και των δεξιοτήτων του ενδιαφερόμενου προκειμένου να κατανοήσει και να εντοπίσει τα επαγγέλματα που του ταιριάζουν. Το επόμενο στάδιο της διαδικασίας του (ΕΠ) αποτελεί η πληροφόρηση σχετικά με τις Σχολές που εκπαιδεύουν στον τομέα αυτό, τον τρόπο εισαγωγής σε αυτές κοκ. Πληροφόρηση παρέχεται επίσης σχετικά με την αγορά εργασίας, τη ζήτηση ή μη του συγκεκριμένου επαγγέλματος, καθώς και ενημέρωση σχετικά με τα μεταβατικά στάδια προς την επαγγελματική αποκατάσταση και την αρμονική ένταξη στην αγορά εργασίας. Τέλος, ο (ΕΠ) δεν απευθύνεται μόνο σε μαθητές Γυμνασίου ή Λυκείου, αλλά και σε σπουδαστές που αναζητούν εξειδίκευση σε μεταπτυχιακό επίπεδο, σε άτομα που βρίσκονται στο στάδιο αναζήτησης καινούργιων τομέων για την κατάρτισή τους, σε άτομα που ήδη απασχολούνται και δεν είναι ευχαριστημένα με την εργασία τους καθώς και σε άτομα που δεν απασχολούνται λόγω απώλειας θέσης ή για άλλους λόγους και επιθυμούν την επανένταξή τους στο παραγωγικό δυναμικό.

content
psychologynnet.gr

Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν οι αριστερόχειρες;

Οι αριστερόχειρες καλούνται να ζήσουν σε ένα κόσμο που εδώ και αιώνες είναι φτιαγμένος αποκλειστικά για δεξιόχειρες!
Σε ένα κόσμο που όλα «γυρίζουν προς τα δεξιά», η ζωή για τη μειονότητα αυτή (10% του παγκόσμιου πληθυσμού, με υψηλότερο ποσοστό γυναικών), που φαίνεται να βλέπει τα πράγματα μέσα από καθρέπτη, δεν είναι και τόσο απλή. Οι μικροδυσκολίες της καθημερινότητας είναι πολλές, όπως είναι, για παράδειγμα, το άνοιγμα μιας κονσέρβας, ενός μπουκαλιού, της βρύσης, η χρησιμοποίηση του ψαλιδιού, του χάρακα, του τιρμπουσόν ή ακόμη και η οδήγηση. Έχουμε ποτέ φανταστεί την επιτέλεση διαφόρων επαγγελματικών εργασιών με δεξιόχειρα εργαλεία; Πώς είναι αλήθεια να είναι κανείς χειρούργος ή οδοντίατρος με τεχνικές και εργαλεία αποκλειστικά φτιαγμένα για δεξιόχειρες;
Οι δυσκολίες βέβαια στον τομέα της εκπαίδευσης είναι οι πιο σημαντικές! Οι στρατηγικές μάθησης στο σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα αναφέρονται κατά κανόνα -αν όχι αποκλειστικά- στο αριστερό-ομιλούν ημισφαίριο ή στους φυσικά δεξιόχειρες μαθητές. Οι μαθητές όμως εμφανίζουν διαφορές στο βαθμό επικυριαρχίας των ημισφαιρίων. Το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα δυσχεραίνει τη μάθηση σε παιδιά με κυρίαρχο το δεξί ημισφαίριο, πολλά από τα οποία είναι αριστερόχειρα, με άλλα λόγια οι τεχνικές μάθησης δεν τα διευκολύνουν να αναδείξουν τις δυνατότητες και τη δημιουργικότητά τους.