ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

content
psychologynnet.gr

Τι είναι οι παραπραξίες;

Οι παραπραξίες αποτελούν έναν όρο της ψυχανάλυσης και αφορούν μικρά λάθη της συμπεριφοράς μας, όπως είναι οι παραδρομές της γλώσσας, η λησμοσύνη γνωστών ονομάτων, η τοποθέτηση αντικειμένων σε λάθος μέρος κοκ., που φαίνονται εκ πρώτης όψεως αθώα ή τυχαία, συχνά όμως υποδηλώνουν τα ασυνείδητα αισθήματά μας, τις σκέψεις, τις συγκρούσεις, τις επιθυμίες μας κλπ., για πρόσωπα ή καταστάσεις που μας έχουν ενοχλήσει. Πόσες φορές δεν έχει τύχει να ξεχάσουμε τα γενέθλια ενός φίλου, να «χάσουμε» το δώρο που μας χάρισε ένα αγαπημένο πρόσωπο, να μην παρευρεθούμε σε μια εκδήλωση επειδή ξεχάσαμε τη συγκεκριμένη ημερομηνία; Είναι γεγονός ότι πολλές φορές δεν συνειδητοποιούμε ή δεν θέλουμε να παραδεχτούμε τα συναισθήματά μας, ότι κάτι μας ενόχλησε, μας θύμωσε, μας πλήγωσε με ιδιαίτερο τρόπο. Απωθούμε τα συναισθήματά μας αλλά, τελικά, και αυτά «διαφεύγουν» μέσω των παραδρομών από τον έλεγχό μας.

content
psychologynnet.gr

Μαζική υστερία

Η μαζική υστερία αναφέρεται σε παραληρητικές ιδέες που εκδηλώνονται σε συλλογικό επίπεδο και αναφέρονται συνήθως σε κάτι που αποτελεί μια απειλή για την κοινωνία, όπως για παράδειγμα η εξάπλωση μιας νόσου, ενός μικροβίου, μια επερχόμενη καταστροφή κ.ά.
Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τέτοιων συμβάντων είναι η ταχύτητα με την οποία διαδίδεται στο σύνολο η συγκεκριμένη ιδέα, μέσω φήμης, κουτσομπολιού και, κυρίως, του φόβου που προκαλεί. Τα περιστατικά μαζικής υστερίας συνοδεύονται παράλληλα από την εκδήλωση σωματικών συμπτωμάτων για τα οποία δεν υφίσταται οργανική αιτιολογία. Σε τέτοια επεισόδια, το ψυχολογικό άγχος μετατρέπεται και
εκδηλώνεται με σωματικά συμπτώματα. (Ο ψυχιατρικός όρος υστερία εξάλλου αναφέρεται στην εκδήλωση σωματικών συμπτωμάτων για τα οποία δεν υφίσταται οργανική αιτιότητα). Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα μαζική υστερίας είναι όταν μια ομάδα ανθρώπων πιστεύει ότι έχει “μολυνθεί” από την ίδια ασθένεια.
Πολλοί παράγοντες συμβάλλουν στη δημιουργία και διάδοση μιας μαζικής παραληρητικής ιδέας: τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, οι φήμες, το υπέρμετρο άγχος και η υπερδιέγερση, πολιτισμικές αντιλήψεις και στερεότυπα, το κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο, αλλά και ενέργειες που επιβραβεύονται από άτομα εξουσίας, όπως είναι τα πολιτικά πρόσωπα ή άλλοι θεσμοί κοινωνικού ελέγχου.

content
psychologynnet.gr

Η ψυχολογία των χρωμάτων

Παρά το γεγονός ότι τα χρώματα αποτελούν μια τόσο σημαντική παράμετρο στη ζωή μας, η αναζήτηση πιο εμπεριστατωμένων και επιστημονικών ερευνητικών εργασιών σχετικών με αυτό το θέμα έδειξε ότι ο αριθμός τους είναι πολύ μικρός. Αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι εμπλέκονται τόσοι υποκειμενικοί παράγοντες και εμπειρίες, κυρίως όμως σημαντικά διαπολιτισμικά στοιχεία και ιδιαιτερότητες, που καθιστούν μια πιο εμπεριστατωμένη μελέτη εξαιρετικά δύσκολη.
Είναι γεγονός όμως ότι τα χρώματα επηρεάζουν σημαντικά τη διάθεσή μας! Μια πρώτη σαφής ταξινόμηση αφορά τα θερμά χρώματα (κόκκινο, κίτρινο, πορτοκαλί κ.ά.) και τα ψυχρά χρώματα (πράσινο, μπλε, μωβ κ.ά.). Τα θερμά χρώματα διακινούν μέσα μας από αίσθημα άνεσης και ζεστασιάς έως επιθετικότητα ή θυμό. Τα ψυχρά χρώματα συνδέονται συχνά με ηρεμία αλλά και θλίψη. Οι επιλογές των χρωμάτων «αποκαλύπτουν» επίσης την ψυχική μας διάθεση και ασυνείδητα κομμάτια του εαυτού μας.
Το θέμα του χρώματος έχει βέβαια μελετηθεί εκτεταμένα στο χώρο του μάρκετινγκ και της διαφήμισης και υπάρχουν σημαντικές μελέτες σχετικά με την επήρεια των χρωμάτων σε διάφορους τομείς της αγοράς, όπως είναι, για παράδειγμα, το χρώμα ενός συγκεκριμένου προϊόντος, η συμπεριφορά του καταναλωτή, ο χρωματισμός του χώρου προώθησης κ.ά.
Ας δούμε όμως και ορισμένα άλλα παραδείγματα για τους τρόπους με τους οποίους το χρώμα μπορεί να επηρεάσει τη ζωή μας. Μπορεί να μας εκπλήξουν!
-Χάπια placebo σε ένα θερμό χρώμα είναι πιο αποτελεσματικά από αντίστοιχα χάπια βαμμένα με ένα πιο ψυχρό χρώμα.
-Η τοποθέτηση φώτων με μπλε φωτισμό στους δρόμους μιας περιοχής μειώνει την εγκληματικότητα στη συγκεκριμένη περιοχή.
-Η θερμοκρασία του περιβάλλοντος παίζει έναν ρόλο στην επιλογή των χρωμάτων: Οι άνθρωποι που ζεσταίνονται προτιμούν τα πιο ψυχρά χρώματα, ενώ εκείνοι που κρυώνουν τα πιο θερμά χρώματα.
-Σε μια πρόσφατη ερευνητική εργασία αναφέρεται ότι το χρώμα κόκκινο κάνει τους ανθρώπους να αντιδρούν με μεγαλύτερη ταχύτητα και δυναμική, γεγονός το οποίο μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιμο κατά τη διεξαγωγή και διάρκεια αθλητικών δραστηριοτήτων.
-Σε μια ερευνητική μελέτη ιστορικής αναδρομής σημειώθηκε ότι οι αθλητικές ομάδες που είχαν κατά κανόνα στολή σε μαύρο χρώμα λάμβαναν πιο συχνά πέναλτι και το κοινό απέδιδε πιο αρνητικά χαρακτηριστικά σε ένα παίκτη που φορούσε στολή σε μαύρο χρώμα.

content
psychologynnet.gr

Γιατί κουτσομπολεύει τόσο πολύ;

Σε πολλές περιπτώσεις το μέτρο χάνεται και μπορεί κάποιος να κουτσομπολεύει σε υπερβολικό βαθμό ή μόλις αρχίζει να μιλά να ξεστομίζει και ένα σχόλιο για τη ζωή των άλλων. Το άτομο που κουτσομπολεύει διαρκώς δεν έχει σίγουρα την ηρεμία, την αντοχή ή και την ψυχική εκείνη ισορροπία που χρειάζεται για να εστιάσει στον εαυτό του και τη δική του ζωή. Μπορεί επίσης η δική του ζωή να του φαίνεται βαρετή και να αποκτά περισσότερο ενδιαφέρον μέσα από τη ζωή των άλλων. Τα πολλά και συχνά κακόβουλα σχόλια για τους άλλους υποδεικνύουν βέβαια συσσωρευμένο θυμό, απογοήτευση αλλά και ζηλόφθονη σχέση με τους άλλους ανθρώπους που μπορεί να
τα έχουν καταφέρει καλύτερα και να φαίνονται πιο ικανοποιημένοι στη ζωή τους. Σίγουρα, πάντως, και εδώ πρόκειται για μια προβολή των δυσάρεστων πλευρών και συναισθημάτων μας στους άλλους. Κουτσομπολεύοντας, προβάλλουμε τα δυσάρεστα συναισθήματά μας στους άλλους και φαίνονται εκείνοι ότι είναι λάθος, κακοί κοκ.