ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

content
psychologynnet.gr

Η εικόνα σώματος στην εφηβεία

Η εικόνα σώματος αποτελεί για τον έφηβο ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του εαυτού του που στην παρούσα φάση αλλάζει συνεχώς, συχνά τρομάζοντάς τον σε σημαντικό βαθμό. Η εικόνα σώματος που έχει ο έφηβος δεν συμπίπτει απαραίτητα με την πραγματική σωματική του εικόνα ή την εμφάνισή του γενικότερα. Σε πολλές περιπτώσεις, οι έφηβοι έχουν μια «καλή» ή μια «κακή» εικόνα σώματος ανάλογα με την καλή ή κακή εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους. Επομένως, σημασία έχει το νόημα και το περιεχόμενο που αποδίδει ο ίδιος ο έφηβος σε αυτή την εικόνα.

content
psychologynnet.gr

Πώς θα αντιληφθούμε ότι ένα παιδί έχει άγχος;

Δεν είναι πάντα εύκολο να διακρίνoυμε πότε ένα παιδί βιώνει άγχος. Είναι σημαντικό όμως να γνωρίζουμε ότι το άγχος στα παιδιά εκδηλώνεται κυρίως με απότομες αλλαγές στη διάθεση, έντονες εναλλαγές στην κινητικότητά τους (τη μία στιγμή υπερκινητικά και την άλλη νωθρά), δυσκολία στον ύπνο ή αλλαγή στις ώρες που κοιμούνται, επιθετικότητα ή ακόμα και «προβληματικές» αντιδράσεις όπως η νυχτερινή ενούρηση. Σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να εκδηλώνονται και σωματικά  συμπτώματα, όπως πόνος στο στομάχι, κεφαλαλγίες, εφίδρωση κ.ά. Η συμπεριφορά στο σχολείο αποτελεί επίσης μια ένδειξη, οι δυσκολίες προσαρμογής, συγκέντρωσης και απόδοσης αλλά και η ικανότητα κοινωνικής αλληλεπίδρασης με τους συμμαθητές και τους δασκάλους. Το ρούφηγμα του αντίχειρα και το στριφογύρισμα των μαλλιών αποτελούν ένδειξη κυρίως σε μικρές ηλικίες. Τέλος, η τάση απομόνωσης, η ατίθαση και εριστική συμπεριφορά αλλά και τα ψέματα αποτελούν όλα ενδείξεις ότι ένα παιδί μπορεί να έχει άγχος.

content
psychologynnet.gr

Είναι αρνητικό για ένα παιδί να παίζει πολλές ώρες video games;

Ναι, η επίδραση είναι αρνητική γιατί οι ώρες που περνά σε αυτά τα παιχνίδια είναι ώρες που λείπουν από την αλληλεπίδρασή του με άλλα παιδιά, από το παιχνίδι, το διάβασμα κοκ. Παράλληλα, η πλειοψηφία αυτών των παιχνιδιών παίζονται σε ατομικό επίπεδο, άρα το παιδί εκείνη την ώρα είναι ουσιαστικά κοινωνικά απομονωμένο. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι οι συνήθειες που αποκτά ένα παιδί σε μικρή ηλικία καθίστανται σταδιακά αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού του και της προσωπικότητάς του, άρα, όσο μεγαλώνει, είναι πιο δύσκολο να αλλάξει τις συνήθειες που αποκτά σε μικρή ηλικία. Τέλος, πολλά από αυτά τα παιχνίδια περιέχουν υλικό βίας που ενισχύει την επιθετική συμπεριφορά ή και άλλου τύπου συμπεριφορές όπως τη διάκριση των δύο φύλων, την ανεύθυνη σεξουαλική συμπεριφορά κλπ.
Είναι, λοιπόν, σημαντικό οι γονείς να ελαττώνουν όσο το δυνατόν περισσότερο την ώρα που περνά το παιδί σε αυτά τα παιχνίδια και να επιλέγουν ποιοτικά… Γιατί υπάρχουν και παιχνίδια που ενισχύουν συγκεκριμένες δεξιότητες, όπως την επίλυση προβλημάτων, τη λογική σκέψη, τις κινητικές δεξιότητες κοκ. Πάντα, βέβαια, όταν υπάρχει η δυνατότητα, είναι καλύτερο να παίζουμε μαζί με το παιδί καθώς αυτή είναι μια ευκαιρία για να περάσουμε χρόνο μαζί του και να γίνονται έτσι όλα πιο δημιουργικά.

content
psychologynnet.gr

Πότε να αγοράσω στο παιδί μου κινητό τηλέφωνο;

Πολλά παιδιά έχουν ήδη αποκτήσει κινητό τηλέφωνο και όσα δεν έχουν ζητούν διακαώς να αποκτήσουν. Νιώθουν ότι και μέσω του κινητού τηλεφώνου χτίζουν τον ιδιαίτερο κόσμο τους, κάνουν πλάκα και, κυρίως, είναι κοινωνικά καταξιωμένα στα μάτια των συνομηλίκων τους. Το κυριότερο κριτήριο βάσει του οποίου ο γονιός θα αποφασίσει αν θα αγοράσει κινητό στο παιδί είναι η ικανότητα και η υπευθυνότητα του παιδιού να το χειριστεί. Ένα κινητό τηλέφωνο δεν είναι απλά ένα παιχνίδι, απαιτεί ένα συγκεκριμένο τρόπο χειρισμού καθώς και έλεγχο στο κόστος χρήσης του. Παράλληλα, στα περισσότερα τηλέφωνα εμπλέκεται η χρήση και άλλων μέσων που απαιτούν σημαντική ωριμότητα και όρια εκ μέρους του παιδιού, π.χ. η πρόσβαση στο διαδίκτυο, η χρήση κάμερας, διάφορα παιχνίδια κοκ. Παράλληλα, το κινητό τηλέφωνο δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη σχέση επικοινωνίας και, κυρίως, ειλικρίνειας και εμπιστοσύνης που πρέπει να υπάρχει μεταξύ γονέα και παιδιού σχετικά με το πού βρίσκεται και τι κάνει. Ας μην ξεχνάμε ότι μέσω του κινητού ο γονιός μπορεί να έχει την ψευδαίσθηση ότι «είναι κοντά», αλλά το παιδί μπορεί να είναι πολύ «μακριά» του κρύβοντας την αλήθεια σχετικά με το πού βρίσκεται και τι κάνει.