ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

content
psychologynnet.gr

Φοβάμαι τα μαθηματικά!

Αποτελεί πράγματι ένα πολύ συχνό φαινόμενο μεταξύ των μαθητών το άγχος και ο φόβος που συνοδεύει τα μαθηματικά και οτιδήποτε σχετίζεται με αυτά (μάθημα, βιβλία, αριθμοί κ.ά.). Αυτό που βιώνουν οι μαθητές είναι μια έντονη ανησυχία και μόνο στην προσμονή του μαθήματος ή της μελέτης των μαθηματικών συνοδευόμενης από ένα αίσθημα ματαίωσης ότι υπάρχει τρόπος βελτίωσης σε αυτό. Τα παιδιά φοβούνται τα μαθηματικά γιατί συχνά τα συνδέουν με αποτυχία, ντροπή, αρνητική έκθεση στην τάξη αλλά και με αίσθημα αδυναμίας και ανεπάρκειας.

Όπως αναφέρεται, τα αίτια του φόβου για τα μαθηματικά οφείλονται κυρίως σε λανθασμένους τρόπους διδασκαλίας που εστιάζουν στην απομνημόνευση αλλά και στην εύρεση του «σωστού/ λάθους» μη δίνοντας στα παιδιά την ευκαιρία της επιτυχίας με άλλους τρόπους. Από τη φύση τους τα μαθηματικά έχουν μόνο μια σωστή απάντηση οπότε για τους μαθητές η διδασκαλία τους καταλήγει να αποτελεί έναν αυστηρό μονόδρομο επιτυχίας (αν βρουν τη σωστή απάντηση) ή αποτυχίας (αν δεν την βρουν)! Παράλληλα, τα μαθηματικά σπάνια διδάσκονται και με άλλους, πιο δημιουργικούς τρόπους (όπως είναι για παράδειγμα το θεατρικό παιχνίδι, οι κατασκευές, τα οπτικοακουστικά βοηθήματα κ.ά.) παρουσιάζοντας παράλληλα τους τρόπους με τους οποίους οι έννοιες που μαθαίνουν βρίσκουν εφαρμογή, συνδέονται με την καθημερινότητά μας κλπ.

Ένας δεύτερος λόγος είναι το γεγονός ότι η διδασκαλία των μαθηματικών δεν λαμβάνει υπόψη της στις περισσότερες περιπτώσεις τους διαφορετικούς τρόπους μάθησης που έχει κάθε παιδί καταλήγοντας με αυτό τον τρόπο και πάλι στην αποθάρρυνσή τους.

Ο φόβος για τα μαθηματικά οφείλεται επίσης σε πολλούς μύθους, όπως είναι για παράδειγμα το ότι γεννιόμαστε με αυτή την «κλίση», ότι τα κορίτσια εκ φύσεως δεν έχουν κλίση στα μαθηματικά κ.ά. Ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή που η τεχνολογία αποτελεί πλέον το επίκεντρο των εξελίξεων, είναι σημαντικό κάθε παιδί να έχει εξοικείωση με τους αριθμούς, τα μαθηματικά αλλά κυρίως τη συλλογιστική και τη φιλοσοφία που τα συνοδεύει! Η διαδικασία αυτή αποτελεί ένα πολύ βασικό εργαλείο εκπαίδευσης για κάθε μαθητή!

content
psychologynnet.gr

Εφηβεία: πόσο σημαντική είναι η επιλογή του κατάλληλου ατόμου για την πρώτη σεξουαλική επαφή;

Η επιλογή αυτή είναι σημαντική όχι όμως υπό την έννοια που συνήθως λαμβάνει. Η πρώτη φορά, τόσο για το αγόρι όσο και για το κορίτσι, είναι μια σημαντική συναισθηματική εμπειρία κυρίως που αφορά έκθεση του ατόμου σε πολλά επίπεδα και για το λόγο αυτό έχει ανάγκη να υποστηριχθεί και από ένα άτομο του αντίθετου φύλου που θα την στηρίξει περισσότερο σε συναισθηματικό επίπεδο παρά σε οτιδήποτε άλλο. Καμία πρώτη σεξουαλική εμπειρία δεν μπορεί να είναι τραυματική όσο αδέξια, επιπόλαια, λανθασμένη κλπ. κι αν είναι, αν πραγματοποιηθεί από δύο άτομα που τη στιγμή της σεξουαλικής συνεύρεσης νιώθουν καλά ο ένας με τον άλλον, επικοινωνούν, εκτιμούν ο ένας τον άλλον, μπορούν να συζητήσουν μετά κοκ. Σε αυτή την περίπτωση μπορούμε να πούμε ότι πρόκειται για την επιλογή του κατάλληλου ατόμου για την πρώτη σεξουαλική επαφή.

content
psychologynnet.gr

Για μια καλύτερη προσαρμογή στο νέο σχολείο

Η αλλαγή σχολείου αποτελεί για κάθε παιδί μια δύσκολη διαδικασία κατά την οποία πρέπει ουσιαστικά να διαχειριστεί τον αποχωρισμό/ αποχαιρετισμό του παλιού σχολείου, των φίλων του κλπ., αλλά και την προσαρμογή στο νέο σχολικό περιβάλλον. Είναι σημαντικό οι γονείς να δώσουν σημασία στα συναισθήματα του παιδιού για αυτή την αλλαγή και να το βοηθήσουν καταρχήν να αποχαιρετήσει τους φίλους του, τη δασκάλα του, την τάξη του και να «κλείσει τον κύκλο» με έναν τρόπο που θα του ταιριάζει καλύτερα. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, να κάνει ένα αποχαιρετιστήριο πάρτι, να βγάλει φωτογραφίες και να φτιάξει ένα αναμνηστικό άλμπουμ κ.ά. Παράλληλα είναι σημαντικό οι γονείς να απαντούν στις ερωτήσεις του παιδιού για το νέο σχολείο και να δημιουργούν θετικές αλλά ρεαλιστικές προσδοκίες. Μια επίσκεψη στο κτίριο του σχολείου μπορεί να δώσει μια πρώτη εικόνα, η γνωριμία της νέας γειτονιάς… Τέλος, είναι σημαντικό το παιδί να λάβει το μήνυμα ότι η αλλαγή αυτή δεν περιέχει μόνο στενοχώρια αλλά ότι αποτελεί και μια ευκαιρία για μια νέα αρχή σε πολλούς τομείς που μπορεί να το δυσκόλευαν μέχρι τώρα.

content
psychologynnet.gr

Ποιος είναι πράγματι ο «καλός μαθητής»;

Τα παιδιά, κατά τη διάρκεια της σχολικής τους ζωής, δηλαδή από την ηλικία των 6-18 χρόνων, διανύουν σημαντικές και καθοριστικές αλλαγές στην ανάπτυξη και εξέλιξη των νοητικών και σωματικών τους δεξιοτήτων. Εν μέσω όλων αυτών των αλλαγών καλούνται να αποδίδουν και στη διαδικασία της μάθησης στο σχολείο και να φέρνουν καλούς βαθμούς κλπ. Καλός μαθητής λοιπόν είναι εκείνος που καταφέρνει μέσα σε όλο αυτό τον κυκεώνα αλλαγών να οργανώνεται και να «μαθαίνει» με την ευρύτερη έννοια του όρου. Καλός μαθητής επίσης είναι εκείνος που έχει νιώσει και πιστέψει στην έννοια της αξίας του σχολείου και της γνώσης γενικότερα. Δεν διαβάζει μηχανικά ή μόνο για το μπράβο των άλλων αλλά πιστεύει ότι αυτό που κάνει στο σχολείο έχει αξία. Καλός μαθητής είναι επίσης εκείνος ο οποίος έχει συνειδητοποιήσει την έννοια της ευθύνης αλλά και το κόπου που χρειάζεται να καταβληθεί στη ζωή προκειμένου να καταφέρει κάποια πράγματα. Τέλος, πραγματικά καλός μαθητής είναι εκείνος ο οποίος τα καταφέρνει καλά και στην υπόλοιπη ζωή του και όχι μόνο στο να παίρνει καλούς βαθμούς στο σχολείο.