ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

content
psychologynnet.gr

Η εμμονή ενός εφήβου με την καθαριότητα και τον καλλωπισμό…

Η εμμονή ενός εφήβου με την καθαριότητα, τον καλλωπισμό κτλ. μπορεί να συνδέεται με την αναπτυξιακή φάση που διανύει και με τον τρόπο που βιώνει τη σχέση του με το σώμα του και την εικόνα του γενικότερα. Όλοι οι έφηβοι άλλωστε ασχολούνται έντονα με την εικόνα τους και τον προσωπικό τους καλλωπισμό. Όταν, όμως, η συμπεριφορά αυτή ξεπερνά τα όρια και γίνεται εμμονή με την καθαριότητα, τα μικρόβια, την τάξη, την καθαριότητα των ρούχων κ.ά. τότε περνάμε στα όρια της ιδεοψυχαναγκαστικής διαταραχής και της κατάθλιψης. Σε αυτή την περίπτωση η έντονη ενασχόληση με την καθαριότητα και την υγιεινή αποτελεί απλά ένα σύμπτωμα ψυχικής διαταραχής και οι γονείς αλλά και ο ειδικός που πρέπει να συμβουλευτούν πρέπει να ασχοληθούν θεραπευτικά με τα ασυνείδητα αίτια του συμπτώματος που μπορεί να είναι η χαμηλή αυτοεκτίμηση, ο φόβος της ενηλικίωσης και της σεξουαλικής ωρίμανσης. Σε λίγες περιπτώσεις, η έντονη ενασχόληση με την καθαριότητα που προκύπτει ξαφνικά και ενώ το παιδί δεν είχε τέτοιες συνήθειες μπορεί να αποτελεί και ένδειξη περιστατικού σεξουαλικής κακοποίησης.

content
psychologynnet.gr

Το έφηβο παιδί μου μόλις είχε μια ερωτική απογοήτευση

Όλοι έχουμε δει πόσο μπορεί να υποφέρει ένας έφηβος (ή μια έφηβη) όταν νιώσει ότι η κοπέλα του δεν είναι ακριβώς όπως περίμενε, δεν του φέρεται καλά και ότι γενικότερα δεν τρέφει τα ίδια συναισθήματα με εκείνον. Νιώθει μεγάλη απογοήτευση, ανασφάλεια και, ανάλογα και με τα οικογενειακά βιώματα, χρειάζεται χρόνο για να το ξεπεράσει… Γι’ αυτό κι εμείς, ως ενήλικες, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στη συμπεριφορά μας, να μην ειρωνευόμαστε και να μην χαριτολογούμε και να μην θεωρούμε ότι είναι το ίδιο εύκολο να αντιμετωπιστεί μια ερωτική απογοήτευση από έναν έφηβο όπως είναι για έναν ενήλικα. Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε την εμπειρία που περνάει, να δείξουμε σεβασμό στα συναισθήματα που βιώνονται και να μπορέσουμε να ανοίξουμε συζητήσεις για να εκφορτιστεί το συναίσθημα. Σίγουρα μπορούμε να περάσουμε ένα μήνυμα, με τη δική μας στάση κυρίως, ότι θα αλλάξουν τα πράγματα, αλλά αυτό, τη δεδομένη στιγμή, δεν πείθει τον έφηβο που νιώθει ότι όλα είναι ένα βουνό. Η υποστήριξη είναι σημαντική και το μήνυμα ότι καταλαβαίνουμε τι περνάει… Μπορούμε επίσης να φροντίζουμε να του κάνουμε παρέα, να προτείνουμε δραστηριότητες που μπορούμε να κάνουμε μαζί κοκ.

content
psychologynnet.gr

Πώς μπορούν τα παιδιά να μάθουν για τη σεξουαλική ζωή των γονιών τους;

Οι περισσότεροι γονείς νιώθουν ότι η ερωτική τους ζωή είναι ένα μεγάλο μυστικό και ταμπού για το παιδί τους πριν μάθει για αυτή. Η αθωότητα του παιδιού αλλά, παράλληλα, και η αγνή ανιδιοτελής αγάπη του γονιού προς το παιδί σαν να μην μπορούν εύκολα να συμβαδίσουν με πονηρά ερωτικά θέματα… Το παιδί όμως μπορεί σταδιακά να γνωρίσει αυτή την κρυφή ζωή των γονιών του και να την κατανοήσει πραγματικά. Ένα σημαντικό πρώτο βήμα είναι η προοδευτική ενημέρωσή του γενικά για θέματα σεξ. Κατάλληλες ηλικίες δεν υπάρχουν, εξαρτάται περισσότερο από το πότε και τι θα ρωτήσει το ίδιο το παιδί. Όταν οι γονείς απαντούν, θα πρέπει να θυμούνται ότι με ένα παιδί δεν χρειάζεται να συζητούν τα πάντα λεπτομερώς. Να απαντούν καθαρά και ολοκληρωμένα μέσα στο πλαίσιο των ερωτήσεών του. Οι πολλές πληροφορίες δημιουργούν σύγχυση και ένταση που δυσχεραίνει την επικοινωνία. Από την ηλικία των πέντε ετών οι ερωτήσεις γίνονται πιο σύνθετες και οι γονείς πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για αυτό. Αργά ή γρήγορα θα έρθουν και οι πιο άμεσες ερωτήσεις που αφορούν απορίες για τη δική τους ερωτική ζωή: πώς γεννώνται τα παιδιά, γιατί οι γονείς φιλιούνται στο στόμα, γιατί κοιμούνται μαζί κοκ. Οι καίριες ερωτήσεις ωστόσο για θέματα σχετικά με την ανθρώπινη σεξουαλικότητα αρχίζουν στην ηλικία των 10-11 ετών. Σε αυτή την ηλικία πια το παιδί είναι σε θέση να συνειδητοποιήσει πλήρως και τη σημασία της σεξουαλικής πράξης και ότι αυτή αποτελεί μέρος και της προσωπικής ζωής των γονέων του. Σε αυτή την ηλικία μπορεί να φανταστεί και να αποδεχτεί πλήρως το γεγονός.

content
psychologynnet.gr

Τι να κάνω για να διαβάζει το παιδί μου;

Είναι γεγονός ότι το ερώτημα αυτό απασχολεί σημαντικό αριθμό γονιών που δεν μπορεί να καθοδηγήσει σωστά το παιδί στο διάβασμα του σχολείου. Είναι σημαντικό να έχει γίνει μια καλή αρχή σε αυτό το θέμα και το παιδί να έχει πεισθεί ότι το διάβασμα και το σχολείο είναι κάτι θετικό που προσθέτει σημαντικά οφέλη στη ζωή του. Τα μηνύματα και οι αξίες με άλλα λόγια αλλά και τα όρια και οι κανόνες που μπαίνουν από την αρχή είναι πρωταρχικής σημασίας. Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να οργανώσει το διάβασμά του οριοθετώντας σωστά το χώρο αλλά και το χρόνο του διαβάσματος. Αλλά είναι σημαντικό και το τι κάνουν τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας όταν είναι η ώρα του διαβάσματος. Δεν μπορεί, για παράδειγμα, τότε να παίζουν όλοι μαζί ή να τσακώνονται και να περιμένουν ότι το παιδί θα μπορεί να συγκεντρωθεί για να διαβάσει. Οι γονείς μπορούν να διδάξουν στα παιδιά και κάποιες τεχνικές διαβάσματος, όπως για παράδειγμα, το να διαβάζουν τα δύσκολα μαθήματα στην αρχή που είναι ξεκούραστα, να κάνουν συχνά αλλά σύντομα διαλείμματα, να κάνουν ανακεφαλαίωση κ.ά. Τέλος, είναι σημαντικό να μην μεταφέρεται άγχος και υψηλές προσδοκίες για τους βαθμούς στο σχολείο καθώς αυτό συγκεκριμένα δεν αφορά την ουσία του όλου θέματος. Σημασία έχει το παιδί να επενδύσει συναισθηματικά στη γνώση και το σχολείο ως αξία και όχι ως κάτι καταναγκαστικό που είναι απλά υποχρεωμένο να το κάνει.