ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

content
psychologynnet.gr

Είναι αρνητικό για ένα παιδί να παίζει πολλές ώρες video games;

Ναι, η επίδραση είναι αρνητική γιατί οι ώρες που περνά σε αυτά τα παιχνίδια είναι ώρες που λείπουν από την αλληλεπίδρασή του με άλλα παιδιά, από το παιχνίδι, το διάβασμα κοκ. Παράλληλα, η πλειοψηφία αυτών των παιχνιδιών παίζονται σε ατομικό επίπεδο, άρα το παιδί εκείνη την ώρα είναι ουσιαστικά κοινωνικά απομονωμένο. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι οι συνήθειες που αποκτά ένα παιδί σε μικρή ηλικία καθίστανται σταδιακά αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού του και της προσωπικότητάς του, άρα, όσο μεγαλώνει, είναι πιο δύσκολο να αλλάξει τις συνήθειες που αποκτά σε μικρή ηλικία. Τέλος, πολλά από αυτά τα παιχνίδια περιέχουν υλικό βίας που ενισχύει την επιθετική συμπεριφορά ή και άλλου τύπου συμπεριφορές όπως τη διάκριση των δύο φύλων, την ανεύθυνη σεξουαλική συμπεριφορά κλπ.
Είναι, λοιπόν, σημαντικό οι γονείς να ελαττώνουν όσο το δυνατόν περισσότερο την ώρα που περνά το παιδί σε αυτά τα παιχνίδια και να επιλέγουν ποιοτικά… Γιατί υπάρχουν και παιχνίδια που ενισχύουν συγκεκριμένες δεξιότητες, όπως την επίλυση προβλημάτων, τη λογική σκέψη, τις κινητικές δεξιότητες κοκ. Πάντα, βέβαια, όταν υπάρχει η δυνατότητα, είναι καλύτερο να παίζουμε μαζί με το παιδί καθώς αυτή είναι μια ευκαιρία για να περάσουμε χρόνο μαζί του και να γίνονται έτσι όλα πιο δημιουργικά.

content
psychologynnet.gr

Πώς εκδηλώνεται η σχολική φοβία;

Η σχολική φοβία περιγράφει την έντονη άρνηση του παιδιού να πάει στο σχολείο λόγω του έντονου και παράλογου φόβου για κάποιες πτυχές της σχολικής ζωής. Τα συμπτώματα που εκδηλώνονται είναι τα εξής: Αόριστα σωματικά συμπτώματα, όπως στομαχόπονοι, πονοκέφαλοι κλπ. Απουσίες επί πέντε ή περισσότερες μέρες από το σχολείο λόγω αυτών των συμπτωμάτων τα οποία εμφανίζονται κατά κύριο λόγο το πρωί. Κατά την προετοιμασία για το σχολείο εκδηλώνονται συμπτώματα αντικοινωνικής συμπεριφοράς, όπως εκρήξεις θυμού, επιθετικότητα κ.ά. τα οποία επιδεινώνονται κατά τη στιγμή της αναχώρησης ή κατά την άφιξη στο σχολικό χώρο. Συνήθως υπάρχουν ελάχιστα συμπτώματα κατά τα σαββατοκύριακα και τις διακοπές, ενώ εμφανίζονται την Κυριακή το βράδυ και τη Δευτέρα το πρωί. Το παιδί αναζητά τους γονείς του κατά την παραμονή στο σχολείο και θέλει να γυρίσει στο σπίτι. Τα συμπτώματα ξεκινούν Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο.
Το παιδί σε όλες τις υπόλοιπες δραστηριότητές του φαίνεται υγιές και ενεργητικό.

content
psychologynnet.gr

Πώς θα αντιληφθούμε ότι ένα παιδί έχει άγχος;

Δεν είναι πάντα εύκολο να διακρίνoυμε πότε ένα παιδί βιώνει άγχος. Είναι σημαντικό όμως να γνωρίζουμε ότι το άγχος στα παιδιά εκδηλώνεται κυρίως με απότομες αλλαγές στη διάθεση, έντονες εναλλαγές στην κινητικότητά τους (τη μία στιγμή υπερκινητικά και την άλλη νωθρά), δυσκολία στον ύπνο ή αλλαγή στις ώρες που κοιμούνται, επιθετικότητα ή ακόμα και «προβληματικές» αντιδράσεις όπως η νυχτερινή ενούρηση. Σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να εκδηλώνονται και σωματικά  συμπτώματα, όπως πόνος στο στομάχι, κεφαλαλγίες, εφίδρωση κ.ά. Η συμπεριφορά στο σχολείο αποτελεί επίσης μια ένδειξη, οι δυσκολίες προσαρμογής, συγκέντρωσης και απόδοσης αλλά και η ικανότητα κοινωνικής αλληλεπίδρασης με τους συμμαθητές και τους δασκάλους. Το ρούφηγμα του αντίχειρα και το στριφογύρισμα των μαλλιών αποτελούν ένδειξη κυρίως σε μικρές ηλικίες. Τέλος, η τάση απομόνωσης, η ατίθαση και εριστική συμπεριφορά αλλά και τα ψέματα αποτελούν όλα ενδείξεις ότι ένα παιδί μπορεί να έχει άγχος.

content
psychologynnet.gr

Το παιδί μου, εφτά ετών, έκλεψε χρήματα από την τσάντα μου…

Αυτή είναι, πράγματι, μια δυσάρεστη έκπληξη για κάθε γονιό, ιδιαίτερα γιατί προκαλεί φόβο ότι έχει χαθεί ο έλεγχος του παιδιού. Καταρχήν είναι χρήσιμο να τοποθετήσουμε το θέμα στις σωστές του διαστάσεις και να κατανοήσουμε τους λόγους για τους οποίους το παιδί το έκανε αυτό και στη συνέχεια να προσπαθήσουμε να το διαπαιδαγωγήσουμε. Συχνά τα παιδιά, σε αυτή την ηλικία, μπορεί να θεωρούν ότι ό, τι έχει η μαμά ανήκει και σε εκείνα οπότε δεν είναι παράξενο να ανοίξουν την τσάντα και να πάρουν κάτι, ιδιαίτερα εάν δεν έχουν διδαχθεί από πριν ότι δεν πειράζουμε ποτέ τα πράγματα των άλλων, τι σημαίνει αυτό κοκ. Παράλληλα, σε αυτή την ηλικία η πράξη αυτή μπορεί να αποστέλλει και ένα ψυχολογικό μήνυμα σε διάφορα επίπεδα. Για παράδειγμα, το παιδί μπορεί να νιώθει ότι ο γονέας δεν του δίνει αρκετά (αγάπη, προσοχή, συζήτηση, επικοινωνία) και να προσπαθεί, με αυτό τον τρόπο, να πάρει αυτό που του λείπει. Επίσης, μπορεί να αναζητά και την προσοχή του γονέα, να τον ταράξει μήπως και προσέξει περισσότερο την παρουσία του και τις ανάγκες του. Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να αποτελεί και μια πράξη θυμού, εκδίκησης ή ζήλιας, ιδιαίτερα αν νιώθει ότι το αδερφάκι του χαίρει μεγαλύτερης προσοχής, πήρε πιο πολλά δώρα στη γιορτή του κλπ.

Σε κάθε περίπτωση, όταν το διαπιστώσουμε είναι καλό να ξεκινήσουμε λέγοντας: «Μωρό μου, μου λείπουν χρήματα από την τσάντα μου. Νομίζω ότι τα πήρες εσύ…». Περιμένουμε λίγο για να του δώσουμε χρόνο να απαντήσει αλλά αν το αρνηθεί μπορούμε να του πούμε: «Εντάξει, ακόμη κι αν δεν τα πήρες εσύ θα ήθελα να συζητήσουμε για το πόσο λάθος είναι να παίρνουμε πράγματα από τον άλλον χωρίς να τον ρωτάμε και ακόμη περισσότερο να κλέβουμε κάτι…». Αυτή μπορεί να είναι μια καλή αρχή για να ανοίξει το θέμα και να δούμε τι μηνύματα μας στέλνει και σε ποια σημεία χρειάζεται να προσέξουμε, να συμβουλεύσουμε, να διαπαιδαγωγήσουμε…