ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

content
psychologynnet.gr

Πώς νιώθει ένα παιδί όταν ακούει μια ιστορία;

Όταν ένα παιδί ακούει μια ιστορία (π.χ παραμύθι, μύθο κ.ά.) εισέρχεται στον κόσμο της φαντασίας, γεγονός το οποίο σηματοδοτεί αυτόματα την είσοδο και την αποδοχή του στον κόσμο του επιτρεπτού, του παιγνιώδους, του χαλαρού, και τοποθετείται εκ νέου μέσα σε αυτόν. Με άλλα λόγια εισέρχεται σε έναν νέο κόσμο, μια νέα πραγματικότητα στην οποία όμως μπορεί να «σκηνοθετήσει» τη δική του πραγματικότητα βάσει των ηρώων και της πλοκής της ιστορίας που εξελίσσεται εκείνη τη στιγμή. Το γεγονός αυτό καθαυτό του παρέχει μια αίσθηση δύναμης αλλά και μια νέα δυνατότητα σκηνοθεσίας των πραγμάτων έτσι όπως εκείνο επιθυμεί τη δεδομένη χρονική στιγμή και με τον τρόπο που εκφράζει τη δική του πραγματικότητα. Παράλληλα προβάλλει, μέσα από τα στοιχεία της ιστορίας, το δικό του ψυχικό υλικό, δηλαδή τις φαντασιώσεις, τις ενδοψυχικές συγκρούσεις, τις επιθυμίες του που βρίσκουν όμως έτσι μια σημαντική διέξοδο έκφρασης και επαναδιαπραγμάτευσης.

content
psychologynnet.gr

Είναι αρνητικό για ένα παιδί να παίζει πολλές ώρες video games;

Ναι, η επίδραση είναι αρνητική γιατί οι ώρες που περνά σε αυτά τα παιχνίδια είναι ώρες που λείπουν από την αλληλεπίδρασή του με άλλα παιδιά, από το παιχνίδι, το διάβασμα κοκ. Παράλληλα, η πλειοψηφία αυτών των παιχνιδιών παίζονται σε ατομικό επίπεδο, άρα το παιδί εκείνη την ώρα είναι ουσιαστικά κοινωνικά απομονωμένο. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι οι συνήθειες που αποκτά ένα παιδί σε μικρή ηλικία καθίστανται σταδιακά αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού του και της προσωπικότητάς του, άρα, όσο μεγαλώνει, είναι πιο δύσκολο να αλλάξει τις συνήθειες που αποκτά σε μικρή ηλικία. Τέλος, πολλά από αυτά τα παιχνίδια περιέχουν υλικό βίας που ενισχύει την επιθετική συμπεριφορά ή και άλλου τύπου συμπεριφορές όπως τη διάκριση των δύο φύλων, την ανεύθυνη σεξουαλική συμπεριφορά κλπ.
Είναι, λοιπόν, σημαντικό οι γονείς να ελαττώνουν όσο το δυνατόν περισσότερο την ώρα που περνά το παιδί σε αυτά τα παιχνίδια και να επιλέγουν ποιοτικά… Γιατί υπάρχουν και παιχνίδια που ενισχύουν συγκεκριμένες δεξιότητες, όπως την επίλυση προβλημάτων, τη λογική σκέψη, τις κινητικές δεξιότητες κοκ. Πάντα, βέβαια, όταν υπάρχει η δυνατότητα, είναι καλύτερο να παίζουμε μαζί με το παιδί καθώς αυτή είναι μια ευκαιρία για να περάσουμε χρόνο μαζί του και να γίνονται έτσι όλα πιο δημιουργικά.

content
psychologynnet.gr

Ο γιος μου, δυόμισι ετών, φοβάται πολύ τη θάλασσα και αρνείται να μπει στο νερό…

Πολλά παιδιά αυτής της ηλικίας δεν νιώθουν εξοικείωση με το νερό και φοβούνται να το πλησιάσουν. Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας για αυτό, εξάλλου κάθε παιδί μαθαίνει το κολύμπι και τη θάλασσα με το δικό του ρυθμό και με την πάροδο της ηλικίας τα πράγματα αλλάζουν. Ίσως κάτι τον έχει τρομάξει με το νερό ή απλά δεν νιώθει ακόμη εξοικειωμένο. Είναι όμως σημαντικό οι γονείς να απαλλαγούν από το άγχος που νιώθουν και να μην κάνουν συγκρίσεις με άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας που ήδη ξέρουν να κολυμπούν. Το παιδί σίγουρα θα διαισθανθεί την αλλαγή της διάθεσης των γονέων και θα χαλαρώσει κι εκείνο. Η θάλασσα και το μπάνιο αποτελούν μια μοναδική ευκαιρία, για τη μητέρα και τον πατέρα, για να παίξουν με το παιδί και να το προσεγγίσουν και με αυτό τον τρόπο. Να παίξουν μαζί στην αμμουδιά, να αγοράσουν παιχνίδια για τη θάλασσα, να βραχούν  σιγά σιγά και να μπουν μαζί στο νερό για να νιώσει κι εκείνο σταδιακά  μεγαλύτερη ασφάλεια. Είναι σημαντικό να κυλήσουν τα πράγματα σαν παιχνίδι, με το δικό τους ρυθμό, και η αλλαγή δεν θα αργήσει να εκδηλωθεί.

content
psychologynnet.gr

Πώς θα αντιληφθούμε ότι ένα παιδί έχει άγχος;

Δεν είναι πάντα εύκολο να διακρίνoυμε πότε ένα παιδί βιώνει άγχος. Είναι σημαντικό όμως να γνωρίζουμε ότι το άγχος στα παιδιά εκδηλώνεται κυρίως με απότομες αλλαγές στη διάθεση, έντονες εναλλαγές στην κινητικότητά τους (τη μία στιγμή υπερκινητικά και την άλλη νωθρά), δυσκολία στον ύπνο ή αλλαγή στις ώρες που κοιμούνται, επιθετικότητα ή ακόμα και «προβληματικές» αντιδράσεις όπως η νυχτερινή ενούρηση. Σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να εκδηλώνονται και σωματικά  συμπτώματα, όπως πόνος στο στομάχι, κεφαλαλγίες, εφίδρωση κ.ά. Η συμπεριφορά στο σχολείο αποτελεί επίσης μια ένδειξη, οι δυσκολίες προσαρμογής, συγκέντρωσης και απόδοσης αλλά και η ικανότητα κοινωνικής αλληλεπίδρασης με τους συμμαθητές και τους δασκάλους. Το ρούφηγμα του αντίχειρα και το στριφογύρισμα των μαλλιών αποτελούν ένδειξη κυρίως σε μικρές ηλικίες. Τέλος, η τάση απομόνωσης, η ατίθαση και εριστική συμπεριφορά αλλά και τα ψέματα αποτελούν όλα ενδείξεις ότι ένα παιδί μπορεί να έχει άγχος.