ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

content
psychologynnet.gr

Γιατί, μερικές φορές, είναι δύσκολο να βάλουμε τα παιδιά για ύπνο;

Πολλές φορές τα παιδιά βρίσκονται σε υπερένταση από τα γεγονότα της ημέρας, ή δεν θέλουν να πάνε για ύπνο και να αποχωριστούν τους γονείς τους, όταν μάλιστα υπάρχει και ένα αδερφάκι, μεγαλύτερο από εκείνα, το οποίο πηγαίνει αργότερα για ύπνο. Άλλες φορές έχουν εφιάλτες και φοβούνται να κοιμηθούν τελείως μόνα τους στο δωμάτιο. Γενικότερα, είναι σημαντικό να ελέγξουμε αν υπάρχει κάτι για το οποίο έχουν άγχος κατά τη διάρκεια της ημέρας, ή κάποιο γεγονός για το οποίο αγωνιούν για την επόμενη μέρα, στο σχολείο, με τους φίλους τους, ή αλλού, και το οποίο τους δημιουργεί υπερένταση και δεν μπορούν να κοιμηθούν.
Με τα παιδιά είναι επίσης σημαντικό να τηρείται ένα καθημερινό, συγκεκριμένο πρόγραμμα σε σχέση με την ώρα και τη διαδικασία του ύπνου. Οι γονείς μπορούν να αρχίζουν να βάζουν τα παιδιά στο κλίμα της προετοιμασίας του ύπνου περίπου 30 λεπτά πριν, βοηθώντας τα να χαλαρώσουν περισσότερο και διακόπτοντας δραστηριότητες που δημιουργούν ένταση (π.χ. τηλεόραση, έντονη μουσική κλπ.). Και αν, κάνοντας όλα αυτά υπάρχει η αίσθηση ότι γινόμαστε πολύ αυστηροί, είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι τα περισσότερα παιδιά, όταν είναι κουρασμένα, θέλουν να
κοιμηθούν, γι’ αυτό πρέπει να τηρούμε τα όρια και να είμαστε σταθεροί στην προσέγγισή μας προκειμένου κι εκείνα να νιώσουν μεγαλύτερη ασφάλεια.

content
psychologynnet.gr

Γιατί είναι τόσο σημαντική η πρώτη σεξουαλική επαφή;

Η πρώτη εμπειρία σεξουαλικής επαφής διεγείρει έντονα συναισθήματα τα οποία είναι σημαντικό ο έφηβος (η) να είναι σε θέση να διαχειριστεί. Καταρχήν πρόκειται για έντονες αισθήσεις και διεγέρσεις σωματικές τις οποίες ο έφηβος/ η  βιώνει για πρώτη φορά και γίνονται ακόμη πιο δύσκολα διαχειρίσιμες όταν το ίδιο το σώμα δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως. Παράλληλα, οι έφηβοι κάνουν σεξ κυρίως για ναρκισσιστικούς λόγους, δηλαδή αναζητούν περισσότερο μέσα από το καθρέφτισμα με τον άλλον και την επιτυχία ή αποτυχία την επιβεβαίωση της δικής τους σεξουαλικής επάρκειας. Μια πρώτη μη ικανοποιητική ή αρνητική εμπειρία δεν είναι βέβαιο ότι μπορούν να την διαχειριστούν συναισθηματικά. Υπό αυτή την έννοια μπορεί να αρχίσει να τους απασχολεί έντονα και να τους αναστατώσει καθώς δεν έχουν ακόμη διαμορφώσει μια σταθερή εικόνα για τον εαυτό τους.

content
psychologynnet.gr

Πώς εκδηλώνεται η σχολική φοβία;

Η σχολική φοβία περιγράφει την έντονη άρνηση του παιδιού να πάει στο σχολείο λόγω του έντονου και παράλογου φόβου για κάποιες πτυχές της σχολικής ζωής. Τα συμπτώματα που εκδηλώνονται είναι τα εξής: Αόριστα σωματικά συμπτώματα, όπως στομαχόπονοι, πονοκέφαλοι κλπ. Απουσίες επί πέντε ή περισσότερες μέρες από το σχολείο λόγω αυτών των συμπτωμάτων τα οποία εμφανίζονται κατά κύριο λόγο το πρωί. Κατά την προετοιμασία για το σχολείο εκδηλώνονται συμπτώματα αντικοινωνικής συμπεριφοράς, όπως εκρήξεις θυμού, επιθετικότητα κ.ά. τα οποία επιδεινώνονται κατά τη στιγμή της αναχώρησης ή κατά την άφιξη στο σχολικό χώρο. Συνήθως υπάρχουν ελάχιστα συμπτώματα κατά τα σαββατοκύριακα και τις διακοπές, ενώ εμφανίζονται την Κυριακή το βράδυ και τη Δευτέρα το πρωί. Το παιδί αναζητά τους γονείς του κατά την παραμονή στο σχολείο και θέλει να γυρίσει στο σπίτι. Τα συμπτώματα ξεκινούν Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο.
Το παιδί σε όλες τις υπόλοιπες δραστηριότητές του φαίνεται υγιές και ενεργητικό.

content
psychologynnet.gr

Είναι αρνητικό για ένα παιδί να παίζει πολλές ώρες video games;

Ναι, η επίδραση είναι αρνητική γιατί οι ώρες που περνά σε αυτά τα παιχνίδια είναι ώρες που λείπουν από την αλληλεπίδρασή του με άλλα παιδιά, από το παιχνίδι, το διάβασμα κοκ. Παράλληλα, η πλειοψηφία αυτών των παιχνιδιών παίζονται σε ατομικό επίπεδο, άρα το παιδί εκείνη την ώρα είναι ουσιαστικά κοινωνικά απομονωμένο. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι οι συνήθειες που αποκτά ένα παιδί σε μικρή ηλικία καθίστανται σταδιακά αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού του και της προσωπικότητάς του, άρα, όσο μεγαλώνει, είναι πιο δύσκολο να αλλάξει τις συνήθειες που αποκτά σε μικρή ηλικία. Τέλος, πολλά από αυτά τα παιχνίδια περιέχουν υλικό βίας που ενισχύει την επιθετική συμπεριφορά ή και άλλου τύπου συμπεριφορές όπως τη διάκριση των δύο φύλων, την ανεύθυνη σεξουαλική συμπεριφορά κλπ.
Είναι, λοιπόν, σημαντικό οι γονείς να ελαττώνουν όσο το δυνατόν περισσότερο την ώρα που περνά το παιδί σε αυτά τα παιχνίδια και να επιλέγουν ποιοτικά… Γιατί υπάρχουν και παιχνίδια που ενισχύουν συγκεκριμένες δεξιότητες, όπως την επίλυση προβλημάτων, τη λογική σκέψη, τις κινητικές δεξιότητες κοκ. Πάντα, βέβαια, όταν υπάρχει η δυνατότητα, είναι καλύτερο να παίζουμε μαζί με το παιδί καθώς αυτή είναι μια ευκαιρία για να περάσουμε χρόνο μαζί του και να γίνονται έτσι όλα πιο δημιουργικά.