ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

content
psychologynnet.gr

Πότε να αγοράσω στο παιδί μου κινητό τηλέφωνο;

Πολλά παιδιά έχουν ήδη αποκτήσει κινητό τηλέφωνο και όσα δεν έχουν ζητούν διακαώς να αποκτήσουν. Νιώθουν ότι και μέσω του κινητού τηλεφώνου χτίζουν τον ιδιαίτερο κόσμο τους, κάνουν πλάκα και, κυρίως, είναι κοινωνικά καταξιωμένα στα μάτια των συνομηλίκων τους. Το κυριότερο κριτήριο βάσει του οποίου ο γονιός θα αποφασίσει αν θα αγοράσει κινητό στο παιδί είναι η ικανότητα και η υπευθυνότητα του παιδιού να το χειριστεί. Ένα κινητό τηλέφωνο δεν είναι απλά ένα παιχνίδι, απαιτεί ένα συγκεκριμένο τρόπο χειρισμού καθώς και έλεγχο στο κόστος χρήσης του. Παράλληλα, στα περισσότερα τηλέφωνα εμπλέκεται η χρήση και άλλων μέσων που απαιτούν σημαντική ωριμότητα και όρια εκ μέρους του παιδιού, π.χ. η πρόσβαση στο διαδίκτυο, η χρήση κάμερας, διάφορα παιχνίδια κοκ. Παράλληλα, το κινητό τηλέφωνο δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη σχέση επικοινωνίας και, κυρίως, ειλικρίνειας και εμπιστοσύνης που πρέπει να υπάρχει μεταξύ γονέα και παιδιού σχετικά με το πού βρίσκεται και τι κάνει. Ας μην ξεχνάμε ότι μέσω του κινητού ο γονιός μπορεί να έχει την ψευδαίσθηση ότι «είναι κοντά», αλλά το παιδί μπορεί να είναι πολύ «μακριά» του κρύβοντας την αλήθεια σχετικά με το πού βρίσκεται και τι κάνει.

content
psychologynnet.gr

Τι να κάνω για να διαβάζει το παιδί μου;

Είναι γεγονός ότι το ερώτημα αυτό απασχολεί σημαντικό αριθμό γονιών που δεν μπορεί να καθοδηγήσει σωστά το παιδί στο διάβασμα του σχολείου. Είναι σημαντικό να έχει γίνει μια καλή αρχή σε αυτό το θέμα και το παιδί να έχει πεισθεί ότι το διάβασμα και το σχολείο είναι κάτι θετικό που προσθέτει σημαντικά οφέλη στη ζωή του. Τα μηνύματα και οι αξίες με άλλα λόγια αλλά και τα όρια και οι κανόνες που μπαίνουν από την αρχή είναι πρωταρχικής σημασίας. Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να οργανώσει το διάβασμά του οριοθετώντας σωστά το χώρο αλλά και το χρόνο του διαβάσματος. Αλλά είναι σημαντικό και το τι κάνουν τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας όταν είναι η ώρα του διαβάσματος. Δεν μπορεί, για παράδειγμα, τότε να παίζουν όλοι μαζί ή να τσακώνονται και να περιμένουν ότι το παιδί θα μπορεί να συγκεντρωθεί για να διαβάσει. Οι γονείς μπορούν να διδάξουν στα παιδιά και κάποιες τεχνικές διαβάσματος, όπως για παράδειγμα, το να διαβάζουν τα δύσκολα μαθήματα στην αρχή που είναι ξεκούραστα, να κάνουν συχνά αλλά σύντομα διαλείμματα, να κάνουν ανακεφαλαίωση κ.ά. Τέλος, είναι σημαντικό να μην μεταφέρεται άγχος και υψηλές προσδοκίες για τους βαθμούς στο σχολείο καθώς αυτό συγκεκριμένα δεν αφορά την ουσία του όλου θέματος. Σημασία έχει το παιδί να επενδύσει συναισθηματικά στη γνώση και το σχολείο ως αξία και όχι ως κάτι καταναγκαστικό που είναι απλά υποχρεωμένο να το κάνει.

content
psychologynnet.gr

Γιατί, μερικές φορές, είναι δύσκολο να βάλουμε τα παιδιά για ύπνο;

Πολλές φορές τα παιδιά βρίσκονται σε υπερένταση από τα γεγονότα της ημέρας, ή δεν θέλουν να πάνε για ύπνο και να αποχωριστούν τους γονείς τους, όταν μάλιστα υπάρχει και ένα αδερφάκι, μεγαλύτερο από εκείνα, το οποίο πηγαίνει αργότερα για ύπνο. Άλλες φορές έχουν εφιάλτες και φοβούνται να κοιμηθούν τελείως μόνα τους στο δωμάτιο. Γενικότερα, είναι σημαντικό να ελέγξουμε αν υπάρχει κάτι για το οποίο έχουν άγχος κατά τη διάρκεια της ημέρας, ή κάποιο γεγονός για το οποίο αγωνιούν για την επόμενη μέρα, στο σχολείο, με τους φίλους τους, ή αλλού, και το οποίο τους δημιουργεί υπερένταση και δεν μπορούν να κοιμηθούν.
Με τα παιδιά είναι επίσης σημαντικό να τηρείται ένα καθημερινό, συγκεκριμένο πρόγραμμα σε σχέση με την ώρα και τη διαδικασία του ύπνου. Οι γονείς μπορούν να αρχίζουν να βάζουν τα παιδιά στο κλίμα της προετοιμασίας του ύπνου περίπου 30 λεπτά πριν, βοηθώντας τα να χαλαρώσουν περισσότερο και διακόπτοντας δραστηριότητες που δημιουργούν ένταση (π.χ. τηλεόραση, έντονη μουσική κλπ.). Και αν, κάνοντας όλα αυτά υπάρχει η αίσθηση ότι γινόμαστε πολύ αυστηροί, είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι τα περισσότερα παιδιά, όταν είναι κουρασμένα, θέλουν να
κοιμηθούν, γι’ αυτό πρέπει να τηρούμε τα όρια και να είμαστε σταθεροί στην προσέγγισή μας προκειμένου κι εκείνα να νιώσουν μεγαλύτερη ασφάλεια.

content
psychologynnet.gr

Φοβάμαι τα μαθηματικά!

Αποτελεί πράγματι ένα πολύ συχνό φαινόμενο μεταξύ των μαθητών το άγχος και ο φόβος που συνοδεύει τα μαθηματικά και οτιδήποτε σχετίζεται με αυτά (μάθημα, βιβλία, αριθμοί κ.ά.). Αυτό που βιώνουν οι μαθητές είναι μια έντονη ανησυχία και μόνο στην προσμονή του μαθήματος ή της μελέτης των μαθηματικών συνοδευόμενης από ένα αίσθημα ματαίωσης ότι υπάρχει τρόπος βελτίωσης σε αυτό. Τα παιδιά φοβούνται τα μαθηματικά γιατί συχνά τα συνδέουν με αποτυχία, ντροπή, αρνητική έκθεση στην τάξη αλλά και με αίσθημα αδυναμίας και ανεπάρκειας.

Όπως αναφέρεται, τα αίτια του φόβου για τα μαθηματικά οφείλονται κυρίως σε λανθασμένους τρόπους διδασκαλίας που εστιάζουν στην απομνημόνευση αλλά και στην εύρεση του «σωστού/ λάθους» μη δίνοντας στα παιδιά την ευκαιρία της επιτυχίας με άλλους τρόπους. Από τη φύση τους τα μαθηματικά έχουν μόνο μια σωστή απάντηση οπότε για τους μαθητές η διδασκαλία τους καταλήγει να αποτελεί έναν αυστηρό μονόδρομο επιτυχίας (αν βρουν τη σωστή απάντηση) ή αποτυχίας (αν δεν την βρουν)! Παράλληλα, τα μαθηματικά σπάνια διδάσκονται και με άλλους, πιο δημιουργικούς τρόπους (όπως είναι για παράδειγμα το θεατρικό παιχνίδι, οι κατασκευές, τα οπτικοακουστικά βοηθήματα κ.ά.) παρουσιάζοντας παράλληλα τους τρόπους με τους οποίους οι έννοιες που μαθαίνουν βρίσκουν εφαρμογή, συνδέονται με την καθημερινότητά μας κλπ.

Ένας δεύτερος λόγος είναι το γεγονός ότι η διδασκαλία των μαθηματικών δεν λαμβάνει υπόψη της στις περισσότερες περιπτώσεις τους διαφορετικούς τρόπους μάθησης που έχει κάθε παιδί καταλήγοντας με αυτό τον τρόπο και πάλι στην αποθάρρυνσή τους.

Ο φόβος για τα μαθηματικά οφείλεται επίσης σε πολλούς μύθους, όπως είναι για παράδειγμα το ότι γεννιόμαστε με αυτή την «κλίση», ότι τα κορίτσια εκ φύσεως δεν έχουν κλίση στα μαθηματικά κ.ά. Ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή που η τεχνολογία αποτελεί πλέον το επίκεντρο των εξελίξεων, είναι σημαντικό κάθε παιδί να έχει εξοικείωση με τους αριθμούς, τα μαθηματικά αλλά κυρίως τη συλλογιστική και τη φιλοσοφία που τα συνοδεύει! Η διαδικασία αυτή αποτελεί ένα πολύ βασικό εργαλείο εκπαίδευσης για κάθε μαθητή!