ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

content
psychologynnet.gr

Σχολική άρνηση

Πολλά παιδιά που πηγαίνουν για πρώτη φορά σχολείο, μπορεί να αρνηθούν να πάνε σχολείο. Το γεγονός αυτό δημιουργεί σημαντική ένταση και δυσκολία χειρισμών τόσο στους γονείς όσο και στους εκπαιδευτικούς. Είναι σημαντικό, σε πρώτο στάδιο, να εκτιμηθεί ο «βαθμός» της άρνησης του παιδιού, με άλλα λόγια εάν πρόκειται απλά για ένα αρχικό άγχος προσαρμογής στο οποίο το παιδί χρειάζεται απλά ένα χρονικό διάστημα για να κάνει μια ομαλή μετάβαση και να προσαρμοστεί σε μια νέα κατάσταση. Σε άλλες περιπτώσεις, όμως, το παιδί μπορεί να εκδηλώνει έντονο άγχος, να παραπονιέται από το βράδυ αλλά και το πρωί ότι δεν θέλει να πάει στο σχολείο, να κλαίει και να εμφανίζει ψυχοσωματικά συμπτώματα. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι σημαντικό να αναζητηθούν τα αίτια του άγχους: αν αφορούν τη σχέση μεταξύ γονέα-παιδιού, τη δυσκολία και το άγχος αποχωρισμού τους (πολλές φορές και ο ίδιος ο γονέας δυσκολεύεται να αποχωριστεί το παιδί και να το «απελευθερώσει» σε μια νέα πορεία της ζωής του) καθώς επίσης και τις ιδέες ή αντιλήψεις που μπορεί να έχουν μεταφερθεί στο παιδί σχετικά με το σχολείο, τους δασκάλους, τα μαθήματα κ.ά. Για παράδειγμα, κάτι μπορεί να το έχει τρομάξει πολύ και να έχει παρανοήσει σε σημαντικό βαθμό. Επίσης, μια τραυματική εμπειρία του παιδιού με άλλα παιδιά στη γειτονιά ή αλλού μπορεί να του έχει δημιουργήσει μια δυσκολία ένταξης και αλληλεπίδρασης σε ομάδες κ.ά.

content
psychologynnet.gr

Γιατί είναι τόσο σημαντική η πρώτη σεξουαλική επαφή;

Η πρώτη εμπειρία σεξουαλικής επαφής διεγείρει έντονα συναισθήματα τα οποία είναι σημαντικό ο έφηβος (η) να είναι σε θέση να διαχειριστεί. Καταρχήν πρόκειται για έντονες αισθήσεις και διεγέρσεις σωματικές τις οποίες ο έφηβος/ η  βιώνει για πρώτη φορά και γίνονται ακόμη πιο δύσκολα διαχειρίσιμες όταν το ίδιο το σώμα δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως. Παράλληλα, οι έφηβοι κάνουν σεξ κυρίως για ναρκισσιστικούς λόγους, δηλαδή αναζητούν περισσότερο μέσα από το καθρέφτισμα με τον άλλον και την επιτυχία ή αποτυχία την επιβεβαίωση της δικής τους σεξουαλικής επάρκειας. Μια πρώτη μη ικανοποιητική ή αρνητική εμπειρία δεν είναι βέβαιο ότι μπορούν να την διαχειριστούν συναισθηματικά. Υπό αυτή την έννοια μπορεί να αρχίσει να τους απασχολεί έντονα και να τους αναστατώσει καθώς δεν έχουν ακόμη διαμορφώσει μια σταθερή εικόνα για τον εαυτό τους.

content
psychologynnet.gr

Πώς εκφράζεται ο θυμός των παιδιών;

Τα παιδιά θυμώνουν όταν νιώθουν φόβο, απειλή ή πιστεύουν ότι τα αδικούν. Ο θυμός τους μπορεί να εκφράζεται με τρόπους οι οποίοι εξωτερικεύουν το συναίσθημά τους ή, αντίθετα, το στρέφουν προς τον εαυτό τους εσωτερικεύοντάς το. Ο θυμός μπορεί να εξωτερικεύεται με επιθετικότητα και τάση προς έλλειψη συμμόρφωσης (π.χ. ανυπακοή, αρνητισμό κ.ά.). Από την άλλη μεριά, ο θυμός μπορεί να εσωτερικεύεται με κοινωνική συστολή και απόσυρση, έντονο άγχος σε διάφορα πλαίσια και καταστάσεις καθώς και με εκδήλωση ψυχοσωματικών διαταραχών και διαταραχών πρόσληψης τροφής. Είναι σημαντικό το παιδί αρχικά να αναγνωρίσει το συναίσθημά του και τι ακριβώς του συμβαίνει όταν νιώθει θυμό: πώς δείχνει το πρόσωπό του, πώς μοιάζει το σώμα του, τι σκέφτεται και πώς συμπεριφέρεται. Παράλληλα, είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσει και τι ακριβώς κάνει όταν θυμώνει: φωνάζει, ουρλιάζει, γκρινιάζει, επιμένει, βάζει τα κλάματα, λέει ψέματα, βρίζει, σπάει κάτι, ουρλιάζει, χτυπάει, εκδικείται, κατηγορεί/ καρφώνει τους άλλους ή κάνει κακό στον εαυτό του (αυτοτραυματίζεται).

content
psychologynnet.gr

Η εικόνα σώματος στην εφηβεία

Η εικόνα σώματος αποτελεί για τον έφηβο ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του εαυτού του που στην παρούσα φάση αλλάζει συνεχώς, συχνά τρομάζοντάς τον σε σημαντικό βαθμό. Η εικόνα σώματος που έχει ο έφηβος δεν συμπίπτει απαραίτητα με την πραγματική σωματική του εικόνα ή την εμφάνισή του γενικότερα. Σε πολλές περιπτώσεις, οι έφηβοι έχουν μια «καλή» ή μια «κακή» εικόνα σώματος ανάλογα με την καλή ή κακή εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους. Επομένως, σημασία έχει το νόημα και το περιεχόμενο που αποδίδει ο ίδιος ο έφηβος σε αυτή την εικόνα.