ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

content
psychologynnet.gr

Πώς μπορούν τα παιδιά να μάθουν για τη σεξουαλική ζωή των γονιών τους;

Οι περισσότεροι γονείς νιώθουν ότι η ερωτική τους ζωή είναι ένα μεγάλο μυστικό και ταμπού για το παιδί τους πριν μάθει για αυτή. Η αθωότητα του παιδιού αλλά, παράλληλα, και η αγνή ανιδιοτελής αγάπη του γονιού προς το παιδί σαν να μην μπορούν εύκολα να συμβαδίσουν με πονηρά ερωτικά θέματα… Το παιδί όμως μπορεί σταδιακά να γνωρίσει αυτή την κρυφή ζωή των γονιών του και να την κατανοήσει πραγματικά. Ένα σημαντικό πρώτο βήμα είναι η προοδευτική ενημέρωσή του γενικά για θέματα σεξ. Κατάλληλες ηλικίες δεν υπάρχουν, εξαρτάται περισσότερο από το πότε και τι θα ρωτήσει το ίδιο το παιδί. Όταν οι γονείς απαντούν, θα πρέπει να θυμούνται ότι με ένα παιδί δεν χρειάζεται να συζητούν τα πάντα λεπτομερώς. Να απαντούν καθαρά και ολοκληρωμένα μέσα στο πλαίσιο των ερωτήσεών του. Οι πολλές πληροφορίες δημιουργούν σύγχυση και ένταση που δυσχεραίνει την επικοινωνία. Από την ηλικία των πέντε ετών οι ερωτήσεις γίνονται πιο σύνθετες και οι γονείς πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για αυτό. Αργά ή γρήγορα θα έρθουν και οι πιο άμεσες ερωτήσεις που αφορούν απορίες για τη δική τους ερωτική ζωή: πώς γεννώνται τα παιδιά, γιατί οι γονείς φιλιούνται στο στόμα, γιατί κοιμούνται μαζί κοκ. Οι καίριες ερωτήσεις ωστόσο για θέματα σχετικά με την ανθρώπινη σεξουαλικότητα αρχίζουν στην ηλικία των 10-11 ετών. Σε αυτή την ηλικία πια το παιδί είναι σε θέση να συνειδητοποιήσει πλήρως και τη σημασία της σεξουαλικής πράξης και ότι αυτή αποτελεί μέρος και της προσωπικής ζωής των γονέων του. Σε αυτή την ηλικία μπορεί να φανταστεί και να αποδεχτεί πλήρως το γεγονός.

content
psychologynnet.gr

Πολλοί έφηβοι έχουν την τάση να μην πλένονται τόσο συχνά. Από που προέρχεται η τάση αυτή;

Η αλλαγή της συχνότητας τις περισσότερες φορές αφορά το ότι ως παιδιά ήταν υπεύθυνος κάποιος μεγάλος για να τους το υπενθυμίζει και να τους βοηθά σε αυτό. Κατά την εφηβεία η προσωπική υγιεινή αποτελεί πια μια πιο προσωπική υπόθεση οπότε και ο κάθε έφηβος εκδηλώνει έναν συγκεκριμένο τρόπο διαχείρισης στο θέμα αυτό. Ο πιο απλός λόγος βέβαια για τον οποίο οι έφηβοι παραμελούν την προσωπική τους υγιεινή είναι επειδή βαριούνται και δεν έχουν ακόμη συνειδητοποιήσει την αξία της καθημερινής προσωπικής υγιεινής και την ουσιαστική σημασία του να είμαστε καθαροί γιατί έτσι είμαστε πιο υγιείς και πιο ευχάριστοι στους άλλους και νιώθουμε καλύτερα. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις βέβαια, μόλις υπάρξει ενδιαφέρον για το αντίθετο φύλο, όλα αλλάζουν… Σαν να χρειάζονται ένα κίνητρο.
Ένας άλλος λόγος μπορεί να αφορά την αντίδραση που θέλουν να εκδηλώσουν είτε προς τους γονείς ή και στο σχολικό περιβάλλον εκφράζοντας έτσι τη δυσφορία και τη δυσαρέσκειά τους. Είναι γεγονός ότι το να είναι κανείς βρώμικος και να μυρίζει αποτελεί κάτι εξαιρετικά δυσάρεστο για τους άλλους γύρω του. Αυτός βέβαια είναι και ένας έμμεσος τρόπος για να τραβήξουν (έστω και με αρνητικό τρόπο) την προσοχή επάνω τους και μπορεί να αποτελεί και ένα ασυνείδητο μήνυμα προς το περιβάλλον ότι πρέπει να ασχοληθεί περισσότεροι μαζί τους. Οι έφηβοι βέβαια ποτέ δεν θέλουν να τους λένε τι να κάνουν και λαμβάνουν το «πρέπει» αντιδραστικά.
Ένας έφηβος βέβαια που κατ’ εξακολούθηση δεν συνηθίζει ένα πρόγραμμα προσωπικής υγιεινής εκφράζει σίγουρα και τη χαμηλή αυτοεκτίμηση και εικόνα εαυτού που βιώνει. Μπορεί να μην φροντίζει το σώμα του και την εμφάνισή του επειδή νιώθει ότι «δεν αξίζει» γενικότερα και ότι έτσι δεν αξίζει ούτε μια καλή εξωτερική εμφάνιση και αισθητική σώματος. Επίσης ένας έφηβος που είναι ενοχοποιημένος και νιώθει ότι είναι ένα «κακό παιδί» μπορεί πολύ εύκολα με αυτό τον τρόπο να γίνει και ένα άσχημο και αντιαισθητικό παιδί μην φροντίζοντας το σώμα του και την καθαριότητά του.
Τέλος, να προσθέσουμε ότι η εφηβεία συνοδεύεται από απότομη και ραγδαία αύξηση των σωματικών διαστάσεων και οι αλλαγές αυτές μπορεί να δυσκολεύουν τους έφηβους να αποκτήσουν μια συγκεκριμένη και σταθερή εικόνα του «σωματικού» τους εαυτού. Για το λόγο αυτό μπορεί να νιώθουν φόβο και να αγωνιούν αν αναπτύσσονται φυσιολογικά τόσο στον τομέα της σωματικής διάπλασης και εμφάνισης όσο και στον τομέα της σεξουαλικής ικανότητας. Η αγωνία αυτή μπορεί να εκδηλώνεται και με την «παραμέληση» του σώματος και της προσωπικής υγιεινής.

content
psychologynnet.gr

Πότε να αγοράσω στο παιδί μου κινητό τηλέφωνο;

Πολλά παιδιά έχουν ήδη αποκτήσει κινητό τηλέφωνο και όσα δεν έχουν ζητούν διακαώς να αποκτήσουν. Νιώθουν ότι και μέσω του κινητού τηλεφώνου χτίζουν τον ιδιαίτερο κόσμο τους, κάνουν πλάκα και, κυρίως, είναι κοινωνικά καταξιωμένα στα μάτια των συνομηλίκων τους. Το κυριότερο κριτήριο βάσει του οποίου ο γονιός θα αποφασίσει αν θα αγοράσει κινητό στο παιδί είναι η ικανότητα και η υπευθυνότητα του παιδιού να το χειριστεί. Ένα κινητό τηλέφωνο δεν είναι απλά ένα παιχνίδι, απαιτεί ένα συγκεκριμένο τρόπο χειρισμού καθώς και έλεγχο στο κόστος χρήσης του. Παράλληλα, στα περισσότερα τηλέφωνα εμπλέκεται η χρήση και άλλων μέσων που απαιτούν σημαντική ωριμότητα και όρια εκ μέρους του παιδιού, π.χ. η πρόσβαση στο διαδίκτυο, η χρήση κάμερας, διάφορα παιχνίδια κοκ. Παράλληλα, το κινητό τηλέφωνο δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη σχέση επικοινωνίας και, κυρίως, ειλικρίνειας και εμπιστοσύνης που πρέπει να υπάρχει μεταξύ γονέα και παιδιού σχετικά με το πού βρίσκεται και τι κάνει. Ας μην ξεχνάμε ότι μέσω του κινητού ο γονιός μπορεί να έχει την ψευδαίσθηση ότι «είναι κοντά», αλλά το παιδί μπορεί να είναι πολύ «μακριά» του κρύβοντας την αλήθεια σχετικά με το πού βρίσκεται και τι κάνει.

content
psychologynnet.gr

Τι να κάνω για να διαβάζει το παιδί μου;

Είναι γεγονός ότι το ερώτημα αυτό απασχολεί σημαντικό αριθμό γονιών που δεν μπορεί να καθοδηγήσει σωστά το παιδί στο διάβασμα του σχολείου. Είναι σημαντικό να έχει γίνει μια καλή αρχή σε αυτό το θέμα και το παιδί να έχει πεισθεί ότι το διάβασμα και το σχολείο είναι κάτι θετικό που προσθέτει σημαντικά οφέλη στη ζωή του. Τα μηνύματα και οι αξίες με άλλα λόγια αλλά και τα όρια και οι κανόνες που μπαίνουν από την αρχή είναι πρωταρχικής σημασίας. Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να οργανώσει το διάβασμά του οριοθετώντας σωστά το χώρο αλλά και το χρόνο του διαβάσματος. Αλλά είναι σημαντικό και το τι κάνουν τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας όταν είναι η ώρα του διαβάσματος. Δεν μπορεί, για παράδειγμα, τότε να παίζουν όλοι μαζί ή να τσακώνονται και να περιμένουν ότι το παιδί θα μπορεί να συγκεντρωθεί για να διαβάσει. Οι γονείς μπορούν να διδάξουν στα παιδιά και κάποιες τεχνικές διαβάσματος, όπως για παράδειγμα, το να διαβάζουν τα δύσκολα μαθήματα στην αρχή που είναι ξεκούραστα, να κάνουν συχνά αλλά σύντομα διαλείμματα, να κάνουν ανακεφαλαίωση κ.ά. Τέλος, είναι σημαντικό να μην μεταφέρεται άγχος και υψηλές προσδοκίες για τους βαθμούς στο σχολείο καθώς αυτό συγκεκριμένα δεν αφορά την ουσία του όλου θέματος. Σημασία έχει το παιδί να επενδύσει συναισθηματικά στη γνώση και το σχολείο ως αξία και όχι ως κάτι καταναγκαστικό που είναι απλά υποχρεωμένο να το κάνει.