ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

content
psychologynnet.gr

Γιατί τρώει τα νύχια του;

Η συμπεριφορά αυτή ονομάζεται ονυχοφαγία και εμφανίζεται σε αρκετά υψηλό ποσοστό παιδιών. Συχνά θεωρείται ως μια κακή συνήθεια, όµως στην πραγµατικότητα αποτελεί ένα σύµπτωµα αγχώδους συναισθηµατικής διαταραχής και υποδεικνύει ανασφάλεια, άγχος ή φόβο. Μπορεί να εκδηλωθεί μετά την εμπειρία ενός αγχογόνου γεγονότος, ενώ σε άλλες περιπτώσεις μπορεί να υποδεικνύει έλλειψη ικανοποίησης, ανία ή αμηχανία. Σε όλες τις περιπτώσεις η ονυχοφαγία αποτελεί έναν τρόπο κατευνασμού των δυσάρεστων ή αρνητικών συναισθημάτων και υποδεικνύει την ανάγκη του παιδιού για ενίσχυση της χαμηλής αυτοεκτίμησής του.
Δεν υπάρχει μια δοκιμασμένη συνταγή που να εγγυάται τη διακοπή αυτής της συνήθειας αλλά οι γονείς μπορούν να προσέξουν σημαντικά πράγματα που βοηθούν προς αυτή την κατεύθυνση: να παρατηρήσουν τις στιγμές στις οποίες το παιδί αρχίζει να τρώει τα νύχια του που θα υποδείξουν τους παράγοντες που του δημιουργούν άγχος, αμηχανία κλπ. Να μην επικρίνουν και να μην προσβάλλουν το παιδί για να το νουθετήσουν. Να του προσφέρουν εναλλακτικές συμπεριφορές ενασχόλησης με τα χέρια του όταν θέλει να φάει τα νύχια του, και να επενδύουν στη φιλαρέσκειά του τονίζοντας ότι το να τρώει τα νύχια του χαλάει το όμορφο σχήμα των χεριών του κ.ά.

content
psychologynnet.gr

Γιατί βρέχει ακόμη το κρεβατάκι του;

Αν ένα παιδί βρέχει το κρεβάτι του μέχρι την ηλικία των 5-6 ετών, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας και φυσικά οι γονείς δεν πρέπει να το μαλώνουν καθώς στην ηλικία αυτή, η νυχτερινή ενούρηση είναι ένα φυσιολογικό φαινόμενο που οφείλεται στην καθυστέρηση της ωρίμανσης του ουροποιητικού συστήματος και της «συνεργασίας» του με το μηχανισμό παραγωγής ούρων, αλλά και με τις διεργασίες του ύπνου. Τονίζεται, μάλιστα, ότι στην πλειονότητα των περιπτώσεων οι ενουρήσεις σταδιακά αραιώνουν και τελικά σταματούν, καθώς το παιδί μεγαλώνει, χωρίς να χρειαστεί οποιαδήποτε θεραπεία. Είναι σημαντικό, επίσης, να μην τονίζεται το συμβάν της νυχτερινής ενούρησης σαν να είναι πρόβλημα. Η αυτοεκτίμηση του παιδιού  μειώνεται σημαντικά όταν οι γονείς ή άλλα μέλη της οικογένειας σχολιάζουν αρνητικά το γεγονός. Η υπομονή και η κατανόηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για να σταματήσει το παιδί να βρέχει το κρεβάτι του.

content
psychologynnet.gr

Είναι αρνητικό για ένα παιδί να παίζει πολλές ώρες video games;

Ναι, η επίδραση είναι αρνητική γιατί οι ώρες που περνά σε αυτά τα παιχνίδια είναι ώρες που λείπουν από την αλληλεπίδρασή του με άλλα παιδιά, από το παιχνίδι, το διάβασμα κοκ. Παράλληλα, η πλειοψηφία αυτών των παιχνιδιών παίζονται σε ατομικό επίπεδο, άρα το παιδί εκείνη την ώρα είναι ουσιαστικά κοινωνικά απομονωμένο. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι οι συνήθειες που αποκτά ένα παιδί σε μικρή ηλικία καθίστανται σταδιακά αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού του και της προσωπικότητάς του, άρα, όσο μεγαλώνει, είναι πιο δύσκολο να αλλάξει τις συνήθειες που αποκτά σε μικρή ηλικία. Τέλος, πολλά από αυτά τα παιχνίδια περιέχουν υλικό βίας που ενισχύει την επιθετική συμπεριφορά ή και άλλου τύπου συμπεριφορές όπως τη διάκριση των δύο φύλων, την ανεύθυνη σεξουαλική συμπεριφορά κλπ.
Είναι, λοιπόν, σημαντικό οι γονείς να ελαττώνουν όσο το δυνατόν περισσότερο την ώρα που περνά το παιδί σε αυτά τα παιχνίδια και να επιλέγουν ποιοτικά… Γιατί υπάρχουν και παιχνίδια που ενισχύουν συγκεκριμένες δεξιότητες, όπως την επίλυση προβλημάτων, τη λογική σκέψη, τις κινητικές δεξιότητες κοκ. Πάντα, βέβαια, όταν υπάρχει η δυνατότητα, είναι καλύτερο να παίζουμε μαζί με το παιδί καθώς αυτή είναι μια ευκαιρία για να περάσουμε χρόνο μαζί του και να γίνονται έτσι όλα πιο δημιουργικά.

content
psychologynnet.gr

Πώς εκδηλώνεται η σχολική φοβία;

Η σχολική φοβία περιγράφει την έντονη άρνηση του παιδιού να πάει στο σχολείο λόγω του έντονου και παράλογου φόβου για κάποιες πτυχές της σχολικής ζωής. Τα συμπτώματα που εκδηλώνονται είναι τα εξής: Αόριστα σωματικά συμπτώματα, όπως στομαχόπονοι, πονοκέφαλοι κλπ. Απουσίες επί πέντε ή περισσότερες μέρες από το σχολείο λόγω αυτών των συμπτωμάτων τα οποία εμφανίζονται κατά κύριο λόγο το πρωί. Κατά την προετοιμασία για το σχολείο εκδηλώνονται συμπτώματα αντικοινωνικής συμπεριφοράς, όπως εκρήξεις θυμού, επιθετικότητα κ.ά. τα οποία επιδεινώνονται κατά τη στιγμή της αναχώρησης ή κατά την άφιξη στο σχολικό χώρο. Συνήθως υπάρχουν ελάχιστα συμπτώματα κατά τα σαββατοκύριακα και τις διακοπές, ενώ εμφανίζονται την Κυριακή το βράδυ και τη Δευτέρα το πρωί. Το παιδί αναζητά τους γονείς του κατά την παραμονή στο σχολείο και θέλει να γυρίσει στο σπίτι. Τα συμπτώματα ξεκινούν Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο.
Το παιδί σε όλες τις υπόλοιπες δραστηριότητές του φαίνεται υγιές και ενεργητικό.